بررسی بیان ژن نوکلئوستمین به عنوان یک مارکر مولکولی جدید در تومورهای پستان

پیام:
چکیده:
مقدمه
نوکلئوستمین یک پروتئین هسته ای متصل شونده به GTP می باشد، که به میزان بالایی در سلول های بنیادین جنینی و بالغ بیان می شود، اما در بافت های تمایز یافته بیان نمی شود. هم چنین در انواعی از بافت ها و رده های سلولی سرطانی نیز بیان می گردد. به دلیل شیوع روزافزون تومورهای پستان در سال های اخیر در این پژوهش صلاحیت بیان ژن نوکلئوستمین به عنوان مارکر مولکولی در تشخیص و درمان تومورهای پستان ارزیابی شده است.
روش
در مجموع 41 نمونه ی توموری و 20 نمونه ی طبیعی مربوط به حاشیه ی تومور با استفاده از روش RT-PCR نیمه کمی مورد مطالعه قرار گرفتند، و ژن β2 میکروگلوبولین (β2m) به عنوان کنترل داخلی به کار رفت. با استفاده از نرم افزار SPSS، نتایج به دست آمده مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
یافته ها
بر اساس نتایج این بررسی نوکلئوستمین یک مارکر تکثیری است و بیان آن درتومورهای پستان بیشتر از حاشیه ی تومور می باشد. سطح بیان نوکلئوستمین به طور معنی داری در ارتباط با ماهیت تکثیری تومور های خوش خیم پستان بوده و افزایش معنی داری را بین تومورهای بدخیم و خوش خیم نشان می دهد. همچنین سطح بیان نوکلئوستمین به طور معنی داری در ارتباط با افزایش درجه ی تومور های بدخیم پستان می باشد.
نتیجه گیری
این نتایج استفاده از نوکلئوستمین را به عنوان مارکر تشخیصی در تفکیک و شناسایی بافت های توموری از غیرتوموری موثر نمی داند، ولی استفاده از آن را درتخمین اندازه ی تومور و هم چنین به عنوان فاکتور بالقوه پیش آگهی دهنده برای تعیین شدت های مختلف توموری در تومورهای پستان و پیش بینی رفتار آینده تومورها ممکن می سازد، از اینرو می تواند در کنار سایر روش های مرسوم آزمایشگاهی مورد استفاده قرار گیرد. هم چنین ممکن است مهار نوکلئوستمین بتواند راهکار موثری در کاهش نرخ تکثیر سلول های سرطانی پستان باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
113
لینک کوتاه:
magiran.com/p968329 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!