مقایسه میزان اثر میزوپروستول واژینال به تنهایی و درمان ترکیبی میزوپروستول واژینال و لامیناریا در القای سقط سه ماهه دوم حاملگی

پیام:
چکیده:
مقدمه
سقط درمانی در سه ماهه دوم حاملگی، درمان انتخابی در مواردی مانند آنومالی شدید یا مرگ جنین است و به دو روش دارویی و مکانیکی انجام می شود. از انواع روش های دارویی، استفاده از میزوپروستول و از انواع روش های مکانیکی، استفاده از لامیناریا قابل ذکر است. هدف از طراحی این مطالعه، مقایسه بین استفاده از میزوپروستول به تنهایی و ترکیب آن با لامیناریا در سقط درمانی در سه ماهه دوم حاملگی بود.
روش
در این مطالعه مداخله ای، 80 بیمار که در سن حاملگی 25-13 هفته کاندید سقط درمانی بودند، انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه 40 نفری دریافت کننده میزوپروستول به تنهایی و میزوپروستول و لامیناریا تقسیم شدند.
یافته ها
فاصله زمانی بین شروع درمان تا دفع جنین در گروه دریافت کننده ترکیب میزوپروستول و لامیناریا به طور معنی داری نسبت به گروه دیگر کوتاه تر بود (034/0= P). بیماران دریافت کننده ترکیب دو دارو به دوز کمتری از میزوپروستول جهت سقط درمانی نیاز داشتند (001/0 = P) و نیاز به کورتاژ در طی درمان نیز در این گروه کمتر از گروه دریافت کننده میزوپروستول به تنهایی بود (001/0 = P). همچنین، تعداد روزهای بستری در بیمارستان نیز در این بیماران کمتر از گروه دیگر بود (042/0 = P).
نتیجه گیری
اضافه کردن لامیناریا به میزوپروستول جهت القای سقط در سه ماهه دوم حاملگی نه تنها فاصله زمانی شروع درمان تا دفع جنین را کاهش می دهد، بلکه نیاز به کورتاژ در طی درمان را نیز کاهش داده، از طریق کاهش دوز میزوپروستول مورد نیاز و تعداد روزهای بستری در بیمارستان، باعث کاهش هزینه های درمانی بیماران می گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
160
لینک کوتاه:
magiran.com/p968333 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!