ارتباط تروپونین سرم با یافته های نوار قلب، سونوگرافی کالرداپلر عروق اندام های تحتانی و یافته های گاز خون شریانی در بیماران با تشخیص آمبولی ریوی حاد

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
آمبولی ریه یک بیماری شایع و اغلب کشنده است. در این مطالعه رابطه یافته های نوار قلب، سونوگرافی کالرداپلر عروق اندام های تحتانی و گاز خون شریانی با سطح سرمی تروپونین T در بیماران دچار آمبولی ریوی حاد با فشار خون سیستولیک نرمال مورد بررسی قرار گرفت.
مواد و روش ها
در یک مطالعه مقطعی در فاصله سال های 88 تا 89 در بیمارستان امام خمینی (ره) دانشگاه علوم پزشکی تهران 33 بیمار مبتلا به آمبولی ریه حاد با میانگین سنی 3/49 (18 نفر مرد و 15 نفر زن) وارد مطالعه شدند. تروپونین T سرم با روش حساسیت بالا اندازه گیری شد. بیماران به دو گروه با تروپونین T نرمال (کم تر از pg/ml 14) به تعداد 18 نفر و تروپونین افزایش یافته به تعداد 15 نفر تقسیم شدند و یافته های نوار قلب، سونوگرافی کالرداپلر عروق اندام های تحتانی و گاز خون شریانی بین دو گروه بررسی شد.
یافته ها
شیوع موج T معکوس و الگوی S1Q3T3 در نوار قلب و ترومبوز در وریدهای عمقی اندام تحتانی در بیماران با تروپونین T افزایش یافته به طور معنی داری بیش تر بود. فشار دی اکسید کربن و بی کربنات خون شریانی در بیماران با تروپونین T افزایش یافته به طور معنی دار کم تر از بیماران با تروپونین T نرمال بود.
نتیجه گیری
بر اساس نتایج این تحقیق به نظر می رسد تروپونین T افزایش یافته با علائم یافته های نوار قلب و گاز خون شریانی و میزان شیوع ترومبوز در بیماران دچار آمبولی ریه هم راه است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
286
لینک کوتاه:
magiran.com/p968776 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!