اثر تجویز صمغ گیاه کندر (Boswellia serrata Triana & Planch.) در دوره شیردهی بر مورفولوژی نورون های هیپوکامپی موالید موش صحرایی

چکیده:
مقدمه و هدف
کندر صمغ گونه Boswellia serrata است که طی سالیان دراز در طب سنتی برای افزایش حافظه افراد مسن و نیز مادران باردار برای افزایش هوش و حافظه فرزندان خود تجویز می شده است. با این حال تاکنون مستندات علمی اندکی در این رابطه موجود است. در این مطالعه با استفاده از مدل حیوانی موش بزرگ آزمایشگاهی(رت)، تغییرات مورفولوژیکی نورون های هیپوکامپوس که مرکز مهم مغزی در روند یادگیری و حافظه می باشد متعاقب تجویز مادری کندر در سه هفته دوره شیردهی بررسی شد.
روش تحقیق: موش های صحرایی نر دو ماهه نژاد ویستار که به مادران آن ها در دوره شیردهی به مدت سه هفته به صورت روزانه mg/kg100 عصاره آبی کندر خورانده شده بود را عمیقا بی هوش کرد و با تزریق محلول ثابت کننده از راه قلب، مغز را ثابت نموده و از جمجمه خارج گردید. سپس آن را به دو نیم-کره تقسیم نموده و نیم کره راست برای مطالعه مورفومتری انتخاب و مقاطع عرضی از کل هیپوکامپوس بریده شد. تعداد انشعابات و قطعات دندریتی با استفاده از روش Sholl شمرده شد.
نتایج و بحث: تحلیل آماری داده ها نشان داد که تجویز کندر در دوره شیردهی تعداد قطعات و انشعابات دندریتی سلول های هرمی شاخ آمون هیپوکامپوس موالید رت را افزایش می دهد. اما تفاوت معنی داری از لحاظ طول دندریت سلول های هرمی در گروه های آزمایش و شاهد وجود نداشت. بر اساس این یافته ها پیشنهاد می شود که تجویز مادری کندر در دوره شیردهی، شاخه های دندریتی در هیپوکامپوس را افزایش می دهد و می توان نتیجه گرفت که چنین تغییرات مورفولوژیکی منجر به افزایش تعداد تماس های سیناپسی می شود و این یکی از مبانی افزایش حافظه به دلیل تجویز کندر را فراهم می کند.
توصیه کاربردی /صنعتی: با توجه به یافته های این مطالعه و سایر مطالعات پیشین ما مبنی بر تاثیر مصرف کندر در فراهم نمودن بستر مورفولوژیکی لازم برای افزایش قوای یادگیری و حافظه پیشنهاد می گردد این ماده و مشتقاتش در تحقیقات نوروفیزیولوژیک مورد ارزیابی بیشتر قرار گیرد و نتایج آن در پیش گیری یا بهبود بیماری های دژنراتیو عصبی که منجر به فراموشی می شود استفاده شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
45
لینک کوتاه:
magiran.com/p971438 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!