تاثیر عصاره ی میوه خرمالو (Diospyros kaki L.) بر رفلکس گگ در بیماران دندان پزشکی

چکیده:
مقدمه و هدف
بسیاری از کارهای دندان پزشکی باعث تحریک رفلکس گگ (gag reflex) می شوند که از شایع ترین مشکلات دندانپزشکی و از عوامل نارضایتی بیماران می باشد. در این مطالعه تاثیر عصاره میوه خرمالو در کاهش رفلکس گگ ارزیابی شده استروش تحقیق: این مطالعه تجربی به شیوه کارآزمایی بالینی تصادفی دوسوکور انجام گرفت. نمونه ها از بین بیماران مراجعه کننده به دانشکده ی دندان پزشکی اصفهان انتخاب شدند. در این مطالعه 84 بیمار به صورت تصادفی در دو گروه شاهد و مورد بررسی شدند. عصاره گیاه تغلیظ شد و با غلظت 80% به شکل دارویی لازنج تهیه گردید و به همراه دارونما به بیماران داده شد. قبل از مداخله وجود یا عدم وجود رفلکس گگ برای هر بیمار در ناحیه کام نرم و لوزه به کمک تحریک با آبسلانگ اندازه گیری شد و نتایج آن ثبت گردید. آن گاه در هر گروه نمونه ها قرص های مکیدنی تهیه شده را به مدت پنج دقیقه مکیدند تا دارو کاملا در دهان حل شود. سپس شدت رفلکس گگ در هر گروه مجددا با آبسلانگ سنجیده و ثبت شد. داده ها در SPSS ver11وارد شدند و توسط آزمون های آماری کای اسکور و Mcnemar مورد تجزیه آماری قرار گرفتند.
نتایج و بحث: کلیه ی بیماران قبل از مصرف دارو در نواحی کام نرم و لوزه ها رفلکس گگ داشتند. پس از انجام مداخله در گروه خرمالو کاهش در رفلکس گگ در ناحیه کام نرم و لوزه ها به ترتیب در 6/97 و 100% بیماران مشاهده شد. در گروه شاهد پس از انجام مداخله کاهش در رفلکس گگ در ناحیه کام نرم و لوزه ها به ترتیب در 19% و 6/16% بیماران مشاهده شد. کاهش رفلکس گگ در دو ناحیه ی کام نرم و لوزه ها در گروه شاهد و مورد تفاوت معنی دار آماری داشتند (001/0 p<).
توصیه کاربردی/ صنعتی: این مطالعه نشان داد که عصاره ی خرمالو باعث کاهش رفلکس در ناحیه کام نرم و لوزه ها می شود به طوری که شاید بتوان آن را در اکثر اقدامات بالینی بدین منظور به کار گرفت.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p971630 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!