مقایسه ی اداره راه هوایی با ماسک حنجره ای کلاسیک و لوله داخل تراشه در جراحی لاپاراسکوپی تشخیصی زنان

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
جا گذاری ماسک حنجره ای یک روش جایگزین برای لوله داخل نای جهت تهویه خود بخودی یا تهویه با فشار مثبت طی بیهوشی برای جراحی های مختلف از جمله لاپاروسکوپی می باشد. امروزه با توجه به گسترش روز افزون لاپاراسکوپی در جراحی های مختلف خصوصا لاپاراسکوپی ژنیکولوژیک، که اغلب کوتاه مدت و سرپایی می باشند، ماسک حنجره ای را می توان بجای لوله داخل نای جهت اداره راه هوایی طی بیهوشی بکار برد. با این حال وجود نشت هوا در اطراف کاف ماسک حنجره ای ممکن است باعث اتساع معده و یا تهویه ناکافی طی تهویه با فشار مثبت در مقایسه با لوله داخل نای گردد. در این مطالعه معیارهای تهویه ای، اتساع معده، و پیامدهای نهایی بین دو گروه از بیمارانی که تحت عمل لاپاراسکوپی تشخیصی زنان قرار می گیرند مورد بررسی قرار گرفت.
مواد و روش ها
تعداد 100 بیمار با کلاس I و II ASA و بین 20 تا 37 سال در دو گروه بطور تصادفی با جا گذاری ماسک حنجره ای کلاسیک یا لوله داخل تراشه تحت بیهوشی عمومی با پروپوفول، فنتانیل، و آتراکوریوم قرار گرفتند. در گروه اول ماسک حنجره ای شماره 3 یا 4 و در گروه دوم، لوله داخل تراشه با قطر داخلی mm7 کافدار مورد استفاده قرار گرفت. نگهداری بیهوشی در هر دو گروه با انفوزیون پروپوفول، آتراکوریوم، به اضافه اکسیژن وN2O 50 % و تهویه مکانیکی بود. جراح بدون اطلاع از نوع راه هوایی، اندازه معده را در یک نمره بندی از صفر تا 10 در شروع لاپاراسکوپی و بلا فاصله قبل از اتمام عمل نمره بندی نموده یادداشت شد و نیز مقادیر ET Co2-SaO2 و حجم دقیقه ای و پارامترهای همودینامیک (HR،BP) نیز در هر دو گروه یادداشت و باهم مقایسه گردید. هر نوع عارضه همو دینامیک و تنفسی در ریکاوری بررسی و یادداشت گردید.
یافته ها
هر دو گروه بیهوشی مناسبی برای جراحی لاپاراسکوپی داشتند. یافته های دموگرافیک، طول مدت دمیدن گاز به حفره پریتوان و طول مدت بیهوشی بین هر دو گروه یکسان بودند. تغییر در اندازه معده قبل و حین انسوفلاسیون پریتونیال وجود نداشت و در هر دو گروه مشابه بود (P>0.05). تفاوت معنی داری در SaO2 وETco2 و نیز معیار های همو دینامیک (HR،BP) در طول جراحی و در ریکاوری بین دو گروه وجود نداشت (P>0.05). از نظر عوارض تنفسی بعد از عمل، سرفه در گروه ETT بیشتر بود.
نتیجه گیری
در صورت جا گذاری صحیح LMA-C یا ETT هر دو روش اداره راه هوایی تهویه ریوی مناسبی را در بیماری که تحت عمل لاپاراسکوپی تشخیصی زنان قرار می گیرند، فراهم می نماید بدون اینکه اتساع معدی قابل توجهی ایجاد نماید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
56
لینک کوتاه:
magiran.com/p976440 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!