حذف کروم (VI) از محلول های آبی با استفاده از فرایند های UV/ZnO، UV/TiO2 و UV/H2O2

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
مطالعه حاضر با توجه به مخاطرات فراوان فلز سنگین کروم در محیط زیست از جمله سرطان پوست و ریه و آسیبهای کلیوی و کبدی با هدف بررسی حذف Cr(VI) با استفاده از فرایند های نانو فتوکاتالیستی و فتو شیمیایی UV/ZnO، UV/TiO2 و UV/H2O2 از محلول های آبی انجام پذیرفت.
مواد و روش کار
در این مطالعه فاکتور های موثر بر فرایند احیاء مثل غلظت کاتالیست (g/L 15/0-05/0)، غلظت H2O2(mol/L 5/1-5/0) و pH مورد بررسی قرار گرفتند. غلظت اولیه سوبسترا بین mg/L 15-1/0 متغیر بود. محلول استوک کروم (VI) با استفاده از انحلال دی کرومات پتاسیم (K2Cr2O7) در آب مقطر یک بار تقطیر تهیه گردید. غلظت باقیمانده کروم بوسیله دستگاه اسپکتروفتومتری در طول موج 540 نانومتراندازه گیری شد.
یافته ها
نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که با افزایش غلظت نانو ذرات TiO2 و ZnO و H2O2 و همچنین کاهش pH راندمان احیای کروم افزایش پیدا می کند. همچنین راندمان حذف با افزایش غلظت اولیه سوبسترا کاهش پیدا کرد. بیشترین احیای کروم با ZnO در pH بین 8-4 حاصل شد. همچنین با افزایش pH راندمان حذف توسط TiO2 و H2O2 کاهش یافت. از طرفی نتایج مطالعه حاضر نشان داد که فرایند احیاء از سنتیک درجه اول لانگمویر- هنشلود پیروی می کند.
نتیجه گیری
بطور کلی نتایج حاصله بیانگر آن است که می توان از فرایند پاک و بدون باقیمانده UV/ZnO، UV/H2O2 و UV/TiO2 به صورت موثر برای حذف کروم 6 ظرفیتی از محیط های آبی استفاده نمود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
7
لینک کوتاه:
magiran.com/p984293 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!