استخراج فاز مایع چربی دنبه ی گوسفند به روش فراکسیون گیری با حلال و مقایسه ی ترکیب اسیدهای چرب آن با چند نمونه ی تجارتی روغن مایع

پیام:
چکیده:
در این پژوهش، جهت فراکسیونه کردن چربی دنبه و جداسازی فراکسیون مایع(تالو اولئین)، از روش فراکسیون گیری 3 مرحله ای با حلال استن در دماهای ◦c15،5و25 استفاده شد. متوسط مقدار چربی دنبه 02/3±66/64 درصد و متوسط مقدار تالو اولئین 67/4±65/ 73 درصد تعیین گردید. بررسی ترکیب اسیدهای چرب تالو اولئین نشان داد که اسید اولئیک با میانگین 68/46 درصد بیش ترین مقدار را به خود اختصاص می دهد و پس از آن اسید پالمتیک با میانگین 32/21 درصد و اسید استئاریک بامیانگین 53/7 درصد در رتبه های بعدی قرار می گیرند. مقایسه ی ترکیب اسیدهای چرب تالو اولئین با چند نمونه ی تجارتی روغن های گیاهی مایع موجود در بازار مصرف ایران شامل کنجد، زیتون، سویا، ذرت، کلزا و آفتابگردان نشان دادکه هر چند فراکسیون گیری موجب افزایش میزان اسیدهای چرب غیر اشباع از 78/49 درصد در چربی اولیه به 37/57 درصد در تالو اولئین و کاهش در اسیدهای چرب اشباع از 62/46 درصد در چربی اولیه به 62/38 درصد در تالو اولئین شده است با وجود این، تفاوت زیادی میان پروفیل اسیدهای چرب تالو اولئین و روغن های گیاهی مایع متداول وجود دارد. تالو اولئین دارای سطح بالایی از اسیدهای چرب اشباع و مقادیر کمی اسیدهای چرب ضروری است که این امر از لحاظ تغذیه ای نامطلوب است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
51
لینک کوتاه:
magiran.com/p985147 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!