بررسی فاکتورهای مرتبط با سرطان پستان- یک مطالعه مورد شاهدی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
سرطان پستان، شایع ترین بدخیمی عضوی در زنان است که به تنهایی عامل 19 درصد از مرگ ومیر سالانه زنان در جهان می باشد. هدف از این مطالعه، بررسی برخی از عوامل خطر سرطان پستان در بین مبتلایان استان خراسان جنوبی است.
روش تحقیق: در این مطالعه مورد شاهدی، گروه مورد شامل 85 بیمار مبتلا به سرطان پستان بود که در طی سال های 1387-1385 در بیمارستان امام رضا(ع) بیرجند تحت درمان قرار گرفتند. گروه شاهد شامل 85 فرد مراجعه کننده به بخش رادیولوژی بیمارستان ولی عصر (عج) بیرجند بود که ابتلا به سرطان پستان برای آن ها رد شده بود و از نظر سن، شغل و سطح تحصیلات با گروه مورد همسان سازی شده بودند. اطلاعات مورد نیاز گروه مورد از طریق بررسی پرونده ی پزشکی ایشان و همین طور مصاحبه حضوری، پس از هماهنگی با مراکز بهداشتی شهرستان های محل سکونت بیماران، به دست آمد. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات، از نرم افزار آماری SPSS و شاخص نسبت شانس استفاده شد.
یافته ها
سابقه خانوادگی مثبت، مصرف سیگار و مواد مخدر، عدم سابقه خودآزمایی پستان (سطح آگاهی بهداشتی) و خروج دردناک شیر در طی مدت شیردهی ارتباط معنی داری با ابتلا به سرطان پستان نشان دادند.
نتیجه گیری
با توجه به اینکه برخی از عوامل خطر بروز سرطان پستان قابل پیشگیری می باشند، تغییر شیوه زندگی در این موارد می تواند به عنوان یکی از توصیه های پیشگیری مد نظر قرار گیرد. انجام معاینات منظم در افرادی که سابقه خانوادگی مثبت دارند می تواند کمک بسزایی در تشخیص به موقع بیماری بنماید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
191
لینک کوتاه:
magiran.com/p985329 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!