تعیین شیوع و نقطه برش کمبود ویتامین D در دانش آموزان مدارس راهنمایی اراک 1388

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
ویتامین D در رشد و متابولیسم استخوان نقش اساسی دارد. در سال های اخیر به نقش آن در بیماری های مختلف توجه زیادی شده است. با توجه به مطالعات انجام شده، کمبود ویتامین D در کشور ما بسیار شایع است. هدف از این مطالعه بررسی شیوع و تعیین نقطه ی برش منطقه ای برای کمبود ویتامین D است.
روش تحقیق: در یک مطالعه مقطعی-توصیفی در آبان ماه 1388، تعداد 420 دانش آموز مدارس راهنمایی شهر اراک (220 دختر و 200 پسر) بین سنین 16- 10 سال با روش نمونه گیری چندمرحله ای انتخاب شدند. سطح پلاسمایی 25- هیدروکسی ویتامین D (25(OH))به روش رادیوایمونواسی و پاراتورمون (PTH) به روش IRMA (رادیوایمونومتریک) تعیین و شیوع کمبود 25(OH) vit-D در 3 سطح از شدت ارزیابی شد. سپس با توجه به ارتباط ویتامین D و PTH، توسط نمودار پراکندگی، نقطه برش کمبود ویتامین D مشخص گردید و شیوع کمبود ویتامینD در آستانه های مختلف کمبود ویتامین و عوامل موثر بر این کمبود با استفاده از نرم افزار 15 SPSS بررسی شد. مقایسه بین دختران و پسران با آزمونstudent t-test انجام شد.
یافته ها
با در نظر گرفتن نقطه ی برش کمتر از ng/ml20 برای 25(OH) vit-D، 84% از کل دانش آموزان (1/99% در دختران و 5/66% در پسران، 001/0p=) کمبود ویتامین D داشتند. با استفاده از نمودار پراکندگی، سه نقطه برش برای کمبود ویتامین D به صورت سطح 25(OH) vit-D کمتر از 13، کمتر از 21 و کمتر از 33 ng/ml تعریف شد.
نتیجه گیری
شیوع کمبود ویتامین D در دختران بیشتر بوده که با افزایش وزن نیز بالا می رود. نقطه برش ویتامین D کمتر از 13 نانوگرم در مول برای تعیین کمبود ویتامین D در اراک پیشنهاد می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
210
لینک کوتاه:
magiran.com/p985331 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!