بررسی تاثیر بازآموزی بر میزان آگاهی و نگرش ماماها در نحوه انجام معاینه بالینی پستان در مراکز بهداشتی شهرستان اردبیل

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
آموزش توانمندترین ابزار برای انتقال دانش به انسان می باشد، روش های مختلفی جهت آموزش وجود دارد که یکی از آن ها تشکیل دوره های بازآموزی می باشد. آموزش فنون معاینات بالینی پستان، مهارت ها وشیوه های جدید برای انجام آن یا بازآموزی از اهمیت و ارزش زیادی برخوردار است و هدف از آن آگاهی ماماها به وظایف ومسئولیت ها، تامین مهارت و توانایی لازم جهت ارتقاء و انطباق با وضع جدید می باشد.
روش کار
این پژوهش به صورت یک مطالعه توصیفی- مقطعی در مراکز بهداشتی شهرستان اردبیل انجام گرفت. در این پژوهش کلیه پرسنل مامایی شاغل در مراکز بهداشتی به وسیله پرسشنامه ای که توسط پژوهشگر بر اساس محتوای بازآموزی ساخته شده بود، در قبل و بعد از بازآموزی تحت بررسی قرار گرفتند و نهایتا داده ها با استفاده از روش های آماری spss مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.
یافته ها
نتایج مطالعه اختلاف آماری معنی داری را بین نمره آگاهی قبل و بعد از آموزش نشان داد (p<0/05) که نشان دهنده تاثیر مثبت بازآموزی است. طبق یافته ها میانگین سنی افراد مورد پژوهش 1/30 سال (34-30 سال) بوده و بیشترین منبع کسب اطلاعات (20درصد) مطالعه شخصی بوده است، این در حالی است که 45 درصد افراد مورد مطالعه قبلا هیچ گونه دوره آموزشی را سپری نکرده بودند.
بحث و نتیجه گیری
با توجه به تاثیر چشمگیر دوره های بازآموزی کوتاه مدت در افزایش آگاهی افراد تحت بررسی برگزاری چنین دوره هایی در سطح کشور برای پرسنل بهداشتی ومامایی کلیه درمانگاه ها ضروری به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
69
لینک کوتاه:
magiran.com/p990082 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!