مقایسه اثر سیکلوفم و دپو- پروورا بر الگوهای خونریزی قاعدگی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
شایع ترین دلیل برای قطع مصرف دپو- پروورا اختلالات مرتبط با قاعدگی می باشد. سیکلوفم، از داروهای ضدبارداری هورمونی تزریقی و ترکیبی است و با هدف کاهش بی نظمی های قاعدگی از جمله لکه بینی و آمنوره به بازار آمد. اما این که این دارو تا چه اندازه می تواند در کاهش این اختلالات موثر باشد مشخص نیست. این مطالعه با هدف مقایسه اثر سیکلوفم و دپو- پروورا بر الگوهای خونریزی قاعدگی در مراکز بهداشتی زاهدان سال 1389انجام گرفت.
مواد و روش ها
در این کارآزمایی بالینی، 64 زن شامل 30 نفر در گروه سیکلوفم و 34 نفر در گروه دپو- پروورا با دوره های خونریزی قاعدگی منظم مورد بررسی قرار گرفتند. افراد متقاضی روش های هورمونی به صورت تدریجی وارد مطالعه و به طور تصادفی در دو گروه قرار داده شدند. نخستین تزریق سیکلوفم (تجربی) و دپو- پروورا (شاهد) در 5 روز اول قاعدگی انجام شد. زنان در طی سه ماه وضعیت خونریزی قاعدگی را در فرم ثبت روزانه خونریزی قاعدگی ثبت می کردند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های کای دو، تی و من- ویتنی در سطح معنی دار 95 درصد انجام شد.
یافته ها
افراد در دو گروه مشابه بودند. در پایان 3 ماه 7/76 درصد افراد در گروه سیکلوفم و 9/55 درصد افراد در گروه دپو- پروورا دوره های قاعدگی طبیعی داشتند (08/0P=). شایع ترین الگوی غیرطبیعی ایجاد شده توسط هر دو روش الگوی خونریزی نامنظم بود. تعداد روزهای خونریزی و لکه بینی در گروه سیکلوفم 2/5 ± 21 و در گروه دپو- پروورا 1/9 ± 22 بود (9/0= P).
نتیجه گیری
به نظر می رسد میزان بروز خونریزی غیرطبیعی در هر دو روش یکسان بوده و سیکلوفم روش جایگزین مناسبی برای دپوپروورا با هدف کاهش خونریزی نامنظم نمی باشد. لذا انجام مطالعه در مدت طولانی تر و با تعداد نمونه بیشتر توصیه می گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
256
لینک کوتاه:
magiran.com/p992830 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!