اثرات پودر میوه عناب(Ziziphus vulgaris) در افزایش ظرفیت آنتی اکسیدانی و پیشگیری از بروز التهاب ناشی از دیابت در رت موش های بزرگ آزمایشگاهی

چکیده:
مقدمه
دیابت یک اختلال مزمن متابولیک است. کاربرد گیاهان دارویی در طب سنتی، یکی از درمان های بی خطر در بیماری دیابت به شمار می رود. هدف از این مطالعه بررسی اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی گیاه عناب در مواجهه با دیابت بود.
مواد و روش ها
در این مطالعه تجربی، تعداد 30 سر رت ویستار در سه گروه کنترل غیر دیابتی، گروه کنترل دیابتی و گروه درمانی به مدت 5 هفته مطالعه شدند. حیوانات در گروه درمانی به مدت دو هفته با پودر عناب(1 گرم بر کیلوگرم وزن بدن) تیمار شدند. بعد از دو هفته، از تزریق استرپتوزوتوسین(60 میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن) برای القای دیابت در حیوانات به جز گروه کنترل غیر دیابتی استفاده شد. در ادامه حیوانات برای سه هفته دیگر به همان ترتیب تیمار شدند. در پایان نمونه خونی حیوانات تهیه و میزان ظرفیت آنتی اکسیدانی سرم، مالون دی آلدئید و پروتئین واکنشی c اندازه گیری شد. تجزیه و تحلیل داده ها به کمک آزمون های آماری کروسکال-والیس و ویلکاکسون انجام شد.
یافته های پژوهش: میزان مالون دی آلدئید(MDA) و پروتئین واکنشی c (CRP) در حیواناتی که قبل از القای دیابت پودر عناب دریافت کردند، با کاهش معناداری نسبت به گروه کنترل دیابتی همراه بود(P<0.05). هم چنین میزان آنتی اکسیدان سرم در پایان مطالعه در رت هایی که تحت تیمار با عناب بودند افزایش معناداری نسبت به رت های دیابتی نشان داد بود(P<0.05).
بحث و نتیجه گیری
میوه عناب دارای فعالیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است و در پیشگیری از التهاب ناشی از دیابت و درمان دیابت سودمند است.
زبان:
فارسی
صفحات:
55 تا 64
لینک کوتاه:
magiran.com/p1634215 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!