بررسی ژن های بتالاکتامازی bla-CTX-M-15 و (bla-AmpC (FOX) در ایزوله های کلبسیلا پنومونیه جدا شده از بیماران بستری در بیمارستان های شهر اصفهان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
مقاومت به آنتی بیوتیک های بتالاکتام در میان ایزوله های بالینی، در بیشتر موارد ناشی از آنزیم های بتالاکتامازی است. هدف این مطالعه بررسی الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی وبررسی میزان ژن های بتالاکتامازی blaCTX-M-15 و blaFOXM در نمونه های بالینی کلبسیلا پنومونیه جدا شده از بیمارستان های شهر اصفهان بود.
روش بررسی
در این مطالعه توصیفی، در طی یک دوره یک ساله از شهریور 1393 تا 1394 تعداد 80 نمونه کلبسیلا پنومونیه جدا شده از بیماران بسری در بیمارستان های الزهرا و غرضی تهران جدا شد. این سویه ها بوسیله تست های بیوشیمیایی و میکروبیولوژیکی تشخیص داده شدند و الگوی مقاومت آنها نسبت به 10 آنتی بیوتیک مختلف با روش آگار دیسک دیفیوژن مشخص گردید ،و سویه های تولید کننده آنزیم های بتالاکتامازی، با روش های فنوتیپی و دیسک ترکیبی شناسایی گردیدند. و میزان ژن های بتالاکتامازی blaCTX-M-15 و blaFOXM در آنها به روش PCR تعیین گردید.
یافته ها
نتیجه آنتی بیوگرام نشان داد که بیشترین میزان مقاومت مربوط به آنتی بیوتیک کوتریموکسازول به میزان 55 درصد و کمترین میزان مقاومت نسبت به ایمی پنم به میزان 5/7 درصد بود. از تعداد 80 نمونه مورد بررسی، 31 ایزوله (75/38%) از طریق تست تایید فنوتیپی و دیسک ترکیبی بعنوان مولد بتالاکتامازهای وسیع الطیف شناخته شدند. نتایج حاصل از PCR نشان داد که تعداد 17 ایزوله (7/32%) دارای ژن blaCTX-M-15 و 9 ایزوله (3/17%) دارای ژن blaFOX بودند.
نتیجه گیری
نتایج این پژوهش میزان بالای آنزیم های ESBL را در میان جدایه های کلبسیلا نشان داد، از این رو برای کنترل عفونت و جلوگیری از گسترش مقاومت در میان نمونه های کلینیکی، مدیریت صحیح درمان ضروری می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
733
لینک کوتاه:
magiran.com/p1669556 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!