تعیین سناریوی برتر حمل و نقل همگانی مسافر درون شهری با TOPSIS فازی

پیام:
چکیده:
در این مقاله، یک مدل تصمیم گیری چندشاخصه براساس فنون تصمیم گیری گروهی به منظور انتخاب مناسب-ترین سناریو ی سرمایه گذاری حمل و نقل ارایه شده است. روش تصمیم گیری چندشاخصه TOPSIS فازی به عنوان یکی از مدل های جبرانی در حل این مسئله به کار گرفته شده است. این روش امکان در نظر گرفتن شاخص های کیفی و کمی را به صورت همزمان می دهد. در این مطالعه، به منظور تعیین شاخص های تصمیم گیری مناسب، از روش «تحلیل عاملی تاییدی» استفاده شده است. از طرفی دیگر، از آنجایی که در دنیای واقعی با داده-های غیرهماهنگ از منابع مختلف و یا کمبود اطلاعات روبه رو هستیم، معمولا داده ها نادقیق می باشند. بنابراین، به منظور حل این مشکل، تمامی داده ها در این مطالعه به اعداد فازی ذوزنقه ای تبدیل شده اند. در این مدل، متغیرهای زبانی و اعداد فازی برای نشان دادن قضاوت های ذهنی تصمیم گیرندگان در رابطه با معیارهای تصمیم-گیری و مقادیر آنها مورد استفاده قرار گرفته است. به منظور جمع بندی و تحلیل نظرات افراد خبره از روش «دلفی فازی1» استفاده شده است. روش پیشنهادی این مطالعه با استفاده از داده های شهر نمونه (ارومیه)، اجرا و سناریوی برتر حمل و نقل تعیین شده که مورد تایید خبرگان بوده است. به منظور نمایش مناسب بودن کاربرد روش TOPSIS فازی، از روش PROMETHEE به عنوان یکی دیگر از روش های تصمیم گیری چندمعیاره استفاده شده که نتایج آن، صحت الگوریتم به کار رفته را تایید می کند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
323
لینک کوتاه:
magiran.com/p976344 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!