اختلالات روانپزشکی و مشکلات روانی - اجتماعی مراجعه کنندگان به مراکز مشاوره سازمان بهزیستی کل کشور

پیام:
چکیده:
هدف
در این تحقیق با استفاده از روش دینامیک غیرخطی، از شاخص ثبات دینامیک برای بررسی تاثیر اغتشاش درمانی در افراد مبتلا به ضایعه لیگامان صلیبی قدامی استفاده شده است.
روش بررسی
نمونه گیری به صورت غیراحتمالی قضاوتی از بین مردان ورزشکاری که حداقل 6 ماه از ضایعه لیگامان صلیبی قدامی آنها گذشته بود صورت گرفت. با استفاده از تخته های تعادل، 10 جلسه اغتشاش درمانی انجام گرفت. داده برداری سینماتیک مفاصل اندام تحتانی با استفاده از الکتروگونیامتر قبل و بعد از درمان انجام شد. داده های سینماتیک مربوط به مفصل زانو در 60 سیکل راه رفتن برای محاسبه شاخص ثبات دینامیک مورد استفاده قرار گرفت. سری های زمانی در پنج بعد بازسازی شدند و نمای لیاپانوف زمان محدود برای 7 نفر قبل و بعد از دریافت تمرینات اغتشاشی محاسبه شد. از آزمون ناپارامتری ویلکوکسون برای بررسی تاثیر تمرینات استفاده شد.
یافته ها
تحلیل آماری نشان داد شاخص ثبات دینامیک راه رفتن افراد مبتلا به آسیب لیگامان صلیبی قدامی بعد از تمرینات اغتشاشی بهبود معناداری داشته است (p=0.016).
نتیجه گیری
تمرینات اغتشاشی در بهبود تعادل دینامیک افراد مبتلا به آسیب لیگامان صلیبی قدامی حین راه رفتن موثر بوده است. بنابراین با استفاده از محاسبات دینامیک غیر خطی می توان بستر نظری استواری برای طراحی و ارزیابی درمان های توانبخشی اختصاصی ضایعه لیگامان صلیبی قدامی ایجاد نمود. این روش های محاسباتی می تواند برای ارزیابی عملکردی دیگر مداخلاتی که در حرکاتی مثل راه رفتن تاثیر می گذارند نیز استفاده شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
68
لینک کوتاه:
magiran.com/p1003917 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!