شناسایی طرح واره های ناسازگار اولیه در افراد وابسته به مواد افیونی و افراد غیر وابسته

پیام:
چکیده:
هدف
وابستگی دارویی پدیده پیچیده ای است که از تعامل چندین عامل ناشی می شود و محققین به دنبال حل این مسئله از رویکردهای مختلف استفاده می کنند پژوهش حاضر با هدف شناسایی طرح واره های ناسازگار اولیه در افراد وابسته به مواد افیونی در نظر دارد تسهیل کننده مسیر درمانی این افراد باشد.
روش بررسی
این پژوهش یک مطالعه میدانی و از نوع پس رویدادی می باشد. جامعه آماری کلیه افرادی را در بر می گیرد که جهت ترک اعتیاد به کلینیک آبان در تهران مراجعه نموده اند. حجم نمونه 60 نفر است. تعداد 30 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده از لیست مراجعین انتخاب شد و تعداد 30 نفر نیز از بین بستگان این افراد به عنوان گروه گواه در نظر گرفته شد. پرسشنامه های مشخصات دمو گرافی و طرح واره یانگ، بر روی هر دو گروه اجرا گردید.
یافته ها
با کمک نرم افزار SPSS و با استفاده از آزمون T مستقل مشخص گردید که در حوزه بریدگی/طرد، خودگردانی و عملکرد مختل (0٫001>P) اختلاف معناداری بین دو گروه وجود دارد همچنین در حوزه جهت مندی نیز اختلاف معنادار بود (0٫005>p).در حوزه محدودیت های مختل و گوش به زنگی بیش از حد و بازداری این اختلاف معنادار نبود. ولی به طور کلی در کلیه حوزه ها طرح و اره های افراد وابسته به مواد افیونی از ناکارآمدی بیشتری برخوردار بودند.
نتیجه گیری
از آنجایی تکنیک طرح واره درمانی توسط روانشناسانی که در مراکز ترک اعتیاد فعالیت دارند می تواند روشی کارآمد محسوب گردد لذا شناخت طرح واره های ناسازگار اولیه در افراد وابسته به مواد افیونی می تواند مسیر درمان را کوتاه نماید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
37
لینک کوتاه:
magiran.com/p1028511 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!