بررسی هزینه فایده سم زدایی معتادان بالای 40 سال مراجعه کننده به انجمن خیریه احیاء انسانی (کنگره 60)

پیام:
چکیده:
مقدمه
در طی دو دهه اخیر فعالیت های مربوط به کاهش تقاضا و به ویژه درمان و باز توانی معتادان در ایران ارتقاء چشمگیری یافته است. هم اکنون آلترناتیوهای متعدد درمانی از جمله مراکز درمان سرپایی و بستری، روش های پرهیز مدار و ایمان مدار از جمله معتادان گمنام و مراکز خیریه تولدی دوباره به صورت دارویی و غیر دارویی فعالیت می کنند. روش سم زدایی و درمان در جمعیت خیریه احیاء انسانی (کنگره 60) به صورت انحصاری بوده و با جایگزینی شربت تریاک و کاهش تدریجی آن (طی 11 ماه) و همچنین گروه درمانی و معنویت درمانی می باشد.
روش تحقیق: پژوهش مذکور مطالعه ای اقتصادی و توصیفی است که در مدت 3 ماه (بدو ورود، یک ماه و سه ماه بعد درمان) به صورت طولی و هم گروهی انجام شده است. افراد در تحقیق شامل کلیه معتادان بالای 40 سالی است، که به انجمن (کنگره 60) جهت سم زدایی مراجعه نموده اند. انتخاب نمونه ها به روش نمونه گیری در دسترس بوده است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته جمعیت شناختی، و چک لیست پرداخت هزینه های درمانی (پرداخت مستقیم و غیر مستقیم) بوده است، داده ها با نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند.
یافته ها
از مجموع 33 نفر، 15 نفر بالای 50 سال بوده اند. تریاک با فراونی 12 نفر (36٫4٪)، کراک و هروئین 14 نفر (42٫3٪)، بالاترین درصد شیوع را داشتند. میانگین ماهیانه هزینه سوءمصرف مواد برای هر نفر 159٬849 تومان می باشد. مجموع هزینه های اداری حدود 7٬720٬000 تومان در سال می باشد. سازمان های دولتی حمایتگر در حوزه اعتیاد و همچنین خیرین خصوصی حدود 35٬000٬000 تومان در سال 1389 به انجمن جهت تداوم خدمت رسانی کمک نموده اند که صرف باز توانی معتادان شده است.
نتیجه گیری
در بررسی هزینه فایده و با توجه به کسر نهایی 0٫058 و مبلغ خالص 16٬774٬474 تومان پس انداز شده می توان نتیجه گرفت که اقدامات درمانی و سم زدایی انجمن فوق الذکر بسیار اثر بخش بوده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
52
لینک کوتاه:
magiran.com/p1028514 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!