بررسی اثربخشی عملکرد سوپروایزران آموزشی از دیدگاه مدیران پرستاری و پرستاران بالینی

پیام:
چکیده:
سابقه و اهداف
سوپروایزران آموزشی می بایستی با بکارگیری اصول فرآیند آموزش و مترتب نمودن آن بر فرآیند مدیریتی و نظارتی خویش، به برنامه ریزی و اجرای برنامه های بهسازی پرستاران در مراکز مراقبت درمانی مبادرت ورزند. این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی عملکرد سوپروایزران آموزشی از دیدگاه مدیران پرستاری رده های مختلف و پرستاران بالینی انجام شد.
روش بررسی
این مطالعه به صورت توصیفی تحلیلی با مشارکت 97 نفر از پرستاران بالینی و 33 نفر از مدیران رده های مختلف پرستاری در یکی از بیمارستان های آموزشی شهر یزد که به صورت تصادفی انتخاب شده بود، انجام شد. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه پژوهشگر ساخته مشتمل بر 56 گویه مرتبط با صلاحیت های حرفه ای مورد انتظار سوپروایزر آموزشی تهیه و روایی صوری و محتوایی آن مورد تایید قرار گرفت. ضریب همبستگی آلفای کرونباخ ابزار (97/ 0= r) و ابعاد آن در محدوده 96/0-77/0 بود.
یافته ها
3/42%پرستاران، عملکرد سوپروایزر آموزشی بیمارستان خود را اثربخش دانسته، 6/52% غیر اثربخش و 2/5%آنان نیز اثربخشی عملکرد را تا حدودی اثربخش ذکر نمودند. 100%مترون ها عملکرد سوپروایزر آموزشی را اثربخش دانستند. همه سوپروایزران آموزشی در خود ارزیابی عملکرد، فعالیت های خود را اثربخش بیان نمودند. نمونه های پژوهش گزارش نمودند که همه معیارهای فهرست شده به میزان 100-70% در اثربخشی عملکرد سوپروایزر آموزشی نقش دارد.
نتیجه گیری
جهت اثربخشی عملکرد سوپروایزران آموزشی بایستی صلاحیت های مدیریتی و رهبری آنان را ارتقا بخشید؛ لذا کاربرد رویکرد صلاحیت محور در آماده سازی سوپروایزران آموزشی جهت اجرای فرآیند آموزشی از دیدگاه حل مسئله پیشنهاد می گردد تا پیامدهای مطلوب آن مورد توجه مدیرانی قرار بگیرد که خواهان پیشبرد محیط های کاری خود به سمت سازمان آموزشی و یادگیرنده می باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
31 تا 40
لینک کوتاه:
magiran.com/p1032408 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!