تاثیر جیره کم پروتئین مکمل شده با اسیدهای آمینه بر عملکرد، جوجه درآوری و پاسخ ایمنی مرغ های مادر گوشتی در چرخه دوم تولید

پیام:
چکیده:

به منظور بررسی تاثیر جیره های کم پروتئین مکمل شده با اسیدهای آمینه بر عملکرد تولیدی و تولید مثلی و نیز پاسخ ایمنی هومورال مرغ های مادر گوشتی سویه لوهمن مطالعه ای به مدت 10 هفته با استفاده از 2000 قطعه مرغ با سن 74 هفتگی و در ابتدای چرخه دوم تولید انجام گرفت. مرغ ها به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند که گروه اول جیره شاهد با میزان پروتئین توصیه شده (5/15 درصد) مصرف نمود و گروه دوم جیره ای با 10 درصد پروتئین کمتر از گروه شاهد (14 درصد) ولی مکمل شده با اسیدهای آمینه مصنوعی دریافت نمودند. با افزودن 13/0 درصد دی ال- متیونین و 1/0 درصد ال-لیزین به جیره کم پروتئین نسبت اسیدهای آمینه گوگرددار به لیزین در دو جیره همسان گردید. داده های به دست آمده در آزمایش در یک طرح کاملا تصادفی با دو تیمار و چهار تکرار مورد تجزیه قرار گرفت. نتایج نشان داد که تغذیه با جیره کم پروتئین مکمل شده با اسیدهای آمینه مصنوعی در این آزمایش تاثیر معنی داری بر ضخامت پوسته تخم مرغ، جوجه در آوری و عیار آنتی بادی علیه نیوکاسل و آنفلوانزا نداشت. در کل دوره آزمایش (هفته 74 تا 83) میانگین تولید تخم مرغ در گروه کم پروتئین بالاتراز گروه شاهد بود (2/57 در مقایسه با 9/55 درصد)، هرچند این اختلاف از نظر آماری معنی دار نبود. مطالعه حاضر نشان داد که تغذیه جیره کم پروتئین (90 درصد سطح توصیه شده در راهنمای شرکت مرغ مادر) با حفظ نسبت اسیدهای آمینه گوگرددار به لیزین تاثیری بر راندمان تولید تخم، جوجه درآوری و نیز پاسخ ایمنی مرغ های مادر گوشتی ندارد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
109
لینک کوتاه:
magiran.com/p1045586 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!