تاثیر آموزش مهارتهای زندگی بر کاهش تعلل و افزایش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر

پیام:
چکیده:
پژوهش حاضر به منظور بررسی تاثیر آموزش مهارتهای زندگی بر کاهش تعلل و افزایش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع سوم راهنمایی شهرستان اسلام آباد غرب صورت گرفت. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان دختر مقطع سوم راهنمایی شهرستان اسلام آباد غرب تشکیل می داد. روش نمونه گیری به صورت تصادفی خوشه ایانجام گرفت. بدین منظور از جامعه مورد نظر دو برابر و نیم ظرفیت انتخاب شدند. سپس پرسشنامه تعلل روی آنها اجرا و افرادی را که واجد شرایط بودند و بیشترین میزان تعلل را داشتند انتخاب شدند. پس از انتخاب تصادفی گروه های آزمایش و گواه، ابتدا بر روی هر دو گروه پیش آزمون اجرا شد و نسبت به اخذ معدل نیمسال اول آنها اقدام گردید. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه تعلل شوارزر و شمینتز و دیهل (2000)بود. پس از اجرای پیش آزمون مداخله آزمایشی(آموزش مهارت های زندگی خود آگاهی،حل مسئله،مدیریت زمان و تصمیم گیری)برای گروه آزمایشی در طی 10 جلسه اجرا گردید ولی به گروه گواه هیچ آموزشی داده نشده. پس از اتمام برنامه آموزشی از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد و معدل نیمسال دوم نیز گردآوری شد. برای اجرای این پژوهش از طرح آزمایشی پیش آزمون - پس آزمون با گروه گواه استفاده شد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل واریانس تک و چند متغیری نشان داد که آموزش مهارتهای زندگی باعث کاهش تعلل دانش آموزان دختر گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه می شود. اما این آموزش بر پیشرفت تحصیلی آنان تاثیر معنی داری نشان نداد.
زبان:
فارسی
صفحات:
25 تا 36
لینک کوتاه:
magiran.com/p1066902 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!