کودکان دچار معلولیت و انجام تمرینات توانبخشی در منزل: موانع پیروی از توصیه های درمانگران

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
انجام تمرینات درمانی در منزل و تعمیم مهارتهای آموخته شده در جلسات درمان به منزل، نقش مهمی در موفقی
زمینه و هدف
انجام تمرینات توانبخشی توصیه شده درمانگران در منزل نقش مهمی در موفقیت برنامه توانبخشی کودکان معلول ایفاء می کند. هدف از انجام این مطالعه تعیین موانع پیروی والدین کودکان معلول از انجام تمرینات توانبخشی در منزل بود
روش بررسی
در این مطالعه پیمایشی، والدین همه 60 کودک معلول که در مراکز سرپایی توانبخشی شهر بیرجند در مهرماه 1388 خدمات کاردرمانی، گفتاردرمانی و فیزیوتراپی دریافت می کردند، مورد مصاحبه قرار گرفتند. داده ها با استفاده از پرسشنامه نیمه ساختار یافته محقق ساخته و اعتبار یابی شده ای که شامل سوالاتی در مورد «میزان پیروی» و «21 مانع پیروی از انجام تمرینات در منزل» بود، جمع آوری شد، برای تحلیل نسبت شانس عدم پیروی از توصیه ها در مواجهه با هر یک از موانع از آزمون کای دو و تست دقیق فیشر و برای سنجش ارتباط بین تعداد موانع با پیروی از انجام تمرینات از آزمون تی مستقل استفاده شد.
یافته ها
چهار عامل«نداشتن وسایل انجام تمرینات در منزل»(003/0 p=)، «راغب نبودن کودک به انجام تمرینات و عدم تمایل مراقب به ناراحت کردنش»(024/0 p=)، «نگرانی مراقب از احتمال آسیب رساندن به کودک ضمن انجام تمرینات»(027/0p=) و«نداشتن مهارت کافی برای انجام تمرینات در منزل»(047/0 p=) خطر عدم پیروی والدین از توصیه انجام تمرینات در منزل را به میزان معناداری باالا می برد. بین تعداد موانع درک شده با پیروی از توصیه انجام تمرینات در منزل نیز ارتباط مستقیم معنادار وجود داشت. (008 /0 p=)
نتیجه گیری
به نظر میرسد،با طراحی تمرینات به گونه ای که کودک آن را دوست بدارد و تلاش در راه کمک به والدین در کسب ابزار، دانش و مهارت لازم بتوان پیروی والدین از تمرینات منزل را ارتقاء بخشید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
39
لینک کوتاه:
magiran.com/p1069546 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!