گزارش موردی تاثیر تزریق بوتولینوم توکسین بر عملکرد اندام فوقانی سمت مبتلای یک بیمار پس از گذشت 16 سال از سکته ی مغزی

پیام:
چکیده:
مقدمه
تزریق بوتولینوم توکسین یکی از روش های درمانی برای کاهش اسپاستیسیته و در نتیجه برگرداندن عملکرد اندام فوقانی در افراد سکته ی مغزی می باشد. هدف از این مطالعه موردی، گزارش تاثیر تزریق بوتولینوم توکسین بر روی عملکرد اندام فوقانی بعد از گذشت 16 سال از سکته ی مغزی می باشد.
معرفی بیمار: بیمار مردی 63 ساله بود که 16 سال پیش دچار سکته ی مغزی در نیمکره ی چپ مغز بیمار)نیمکره ی غالب(شده است و در نتیجه ی آن همی پارزی در دست و بازوی غالب وی بوجود آمده است البته بیمار قادر به انجام حرکات ساده در سمت مبتلا بود اما از کندی و سفتی حرکات شکایت داشت. برای درمان اسپاستیسیته از داروی بوتولینوم توکسین نوعA استفاده شد. تزریق در عضلات انتخاب شده اندام فوقانی مبتلا توسط پزشک متخصص و با دوزی خاص براساس حجم هر عضله بینIV150-50 انجام شد. بعد از تزریق دارو بیمار به مدت 3 ماه تحت نظر بود و در پایان هر ماه ارزیابی های مورد نظر انجام می گرفت. در این مدت بیمار هیچ نوع برنامه ی توانبخشی در کلینیک و یا در منزل و یا داروی ضد اسپاستیسیته دیگری دریافت نمی کرد.
نتایج
در دامنه ی حرکتی تمام مفاصل بهبودی دیده شد ولی این بهبودی چشمگیر نبود. بیشترین بهبودی در دامنه ی حرکتی اکتیو و پاسیو مفاصل متاکارپوفالنژیال دیده شد. در عملکرد اندام فوقانی به میزان قابل توجهی بهبودی دیده شد و در پایان هر ماه نسبت به شروع درمان پیشرفت دیده شد. بیشترین بهبودی عملکرد اندام فوقانی مربوط به قسمت دست مقیاس فوگل-میر بود. در پایان ماه اول اسپاستیسیته به میزان قابل توجهی کاهش یافت به طوریکه بیمار با تلاش کمتری نسبت به قبل از تزریق، اکستنشن را در مفاصل آرنج، مچ و انگشتان انجام می داد. هر چند که اسپاستیسیتی هیچ گاه به حد صفر نرسید.
نتیجه گیری
تزریق بوتولینوم توکسین بعد از گذشت 16 سال از سکته ی مغزی نیز ممکن است باعث بهبود عملکرد دست شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
68
لینک کوتاه:
magiran.com/p1069568 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!