بررسی و تحلیل دو مولفه «صدای راوی» و «کانونی شدگی» در شازده احتجاب گلشیری

پیام:
چکیده:
شازده احتجاب هوشنگ گلشیری از نظر به کارگیری صناعات و تکنیک های روایی فراوان یکی از ارزشمندترین تجربه های ادبیات داستانی ایران است. گلشیری در شازده احتجاب از مولفه های متعدد روایی بهره گرفته است؛ اما می توان گفت که پیچش صناعت روایی این اثر تا حد زیادی به سبب بهره گیری هنرمندانه گلشیری از دو مولفه «صدای راوی» و «کانونی شدگی» بوده است. انتخاب راوی سوم شخص محدود به ذهن دو شخصیت اصلی اثر (شازده احتجاب و فخری) و ارائه اندیشه ها و گفته های این دو شخصیت در قالب گفتمان مستقیم و غیرمستقیم سبب شده است صدای راوی (یا راویان) متن روایی با نگاه کانونی گر (یا کانونی گر های) آن در هم تند و درک رابطه راوی و کانونی گر و نیز درک تفکیک این دو از هم دشوار شود. بر اساس این، در پژوهش حاضر دو مولفه «صدای راوی» و «کانونی شدگی» در متن روایی شازده احتجاب با پرهیز از یکی انگاشتن این دو مولفه تحت عنوان «زاویه دید» بررسی و تحلیل می شود تا کاربست هنرمندانه این دو مولفه در متن روایی شازده احتجاب نشان داده شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
7 تا 28
لینک کوتاه:
magiran.com/p1074949 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!