تاملی در علل توسعه و تخریب اقامتگاه های شاهی میانراهی دوران صفوی؛ با نگاهی بر دولت آباد، علی آباد ریگ و دمبی در شمال اصفهان

پیام:
چکیده:
اقدامات شهرسازی شاه عباس اول اوج فعالیتهای عمرانی در سده های متاخر اسلامی ایران است. یکی از این اقدامات، احداث راه اصفهان فرحآباد ساری بود. از عناصر شاخص معماری درطول این مسیر اقامتگاه های شاهی بود که بهدستور شخص شاه بنا شدند و شاهان این سلسله در سفرهای خود به نواحی شمالی در این منازل میانراهی اقامت میکردند.
با بررسی و مکانیابی این اقامتگاه های شاهی درنواحی شمالی اصفهان این سوال به ذهن میرسد که چرا برخی از این اقامتگاه ها بهتدریج توسعه یافتند و به مراکز شهری بزرگ و مهمی تبدیل شدند درحالیکه برخی دیگر از اواخر عصر صفوی کمکم بلااستفاده، متروک و تخریب گردیدند؟
در این مقاله، ابتدا سه اقامتگاه شاهی دوران صفوی در شمال اصفهان معرفی و ساختار فضایی و بافت پیرامون آنها تحلیل شده است. سپس دلایل تبدیل اقامتگاه شاهی دولتآباد به شهری بزرگ و موثر در مناسبات فرامنطقهای اصفهان و علل عدم رشد و توسعه دو اقامتگاه علیآباد ریگ و دمبی و تخریب آنها، از منظر باستان- زیستبوم شناسی مورد بررسی قرار گرفته است. روش تحقیق در این مقاله میدانی تاریخی تحلیلی است؛ بدینترتیب که ابتدا مطالعات تاریخی بهویژه در سفرنامه های دوران صفوی و پس از آن صورت گرفته است تا بتوان درباره مسیرهای ارتباطی و منازل میان راهی آن دوران آگاهی کسب کرد. سپس بررسی پیمایشی بهروش مکاننگاری برای شناسایی و ثبت آثار صورت گرفته و یافته های بررسی پیمایشی میدانی با اطلاعات حاصل از منابع مکتوب (تواریخ، کتب جغرافیایی و سفرنامه ها) مطابقت داده شده است و اقامتگاه های مورد اشاره مستندسازی شدند. پس از بررسی میدانی در محل آثار مورد اشاره و مطالعات تاریخی، نگارندگان به تحلیل عوامل اثرگذار بر روند شکلیابی و تخریب این آثار پرداختهاند. بر این اساس در فاز مکانیابی و شکلگیری این اقامتگاه ها، متغیرهای بومشناختی فضا، ماده و تنوع نقش، اثرگذاری داشته اند؛ در حالیکه در فاز تخریب، دو متغیر فضا و انرژی دارای بیشترین نقش بوده اند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p1117061 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!