تاثیرات نقش آموزش معماری و پرورش معمار بر سیمای شهرهای تاریخی
نویسنده:
چکیده:
معماری از نظر ذاتی دارای ابعاد مختلفی است که مهمترین آنها ابعاد هنری و علمی آن است. در بعد هنری آن، بعضا معماری جایگاه خاص دارد. بهنظر میرسد که دیدگاه فکری که آموزش در آن صورت میپذیرد و به تبع در ساختار یک نظام آموزشی خودبهخود آموزش معماری تحت تاثیر نوع نگاه به فرایند آموزش معماری که خود واجد معنی ناشی از بینش است، آشکار میشود. در مدرسه های معماری این سرزمین دو دیدگاه در آموزش معماری وجود دارد که به دانشجویان تدریس میشود: «دیدگاه سنتی» و «دیدگاه مدرن».
دیدگاه سنتی: در این دیدگاه معماری هنر آفرینش است و ارتباط مستقیم با هستیشناسی دارد، آفرینشی زیبا لازمه وجود حقیقی است.
دیدگاه مدرن: در این دیدگاه مفاهیم در فضای فکری تحت تاثیر خرد محض حاکم بر دنیای مدرن دچار دگرگونی شناختی شده است.
در این مقاله سعی شده است از منظرهای مختلف نقش آموزش معماری در نظامهای فکری مبتنی بر «سنتگرایی» و «مدرنگرایی» و پرورش معمار و تاثیرات آن بر سیمای شهرهای تاریخی مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد. ضمنا روش تحقیق براساس استنتاج منطقی و مقایسهای انتخاب و درنهایت نشان داده شد که در معماری سنتی برخلاف معماری مدرن، بین صورت و محتوا رابطه وجود دارد. بنابراین هدف هنر و معماری در تمدنهای سنتی این است که انسان را متوجه معنی و عالم بالا کند، هواهای نفسانی را در وجود او کنترل کند و تمایل به کمالجویی را که از خصایص فطری انسان است، پرورش دهد. همچنین، معماری از دیدگاه معماران مدرن نیز واجد بعد هستیشناسی و دارای خاصیت تعالیگرایی است. معماری مدرن که نمیتواند با گذشته پیوند یابد، برای رفع این نقیصه به حال و آینده تکیه میکند. تکیه بر زمان حال یعنی «بهروزبودن» و این پیروی از اصل «نوبودن» از اصول مدرنیته است.
دیدگاه سنتی: در این دیدگاه معماری هنر آفرینش است و ارتباط مستقیم با هستیشناسی دارد، آفرینشی زیبا لازمه وجود حقیقی است.
دیدگاه مدرن: در این دیدگاه مفاهیم در فضای فکری تحت تاثیر خرد محض حاکم بر دنیای مدرن دچار دگرگونی شناختی شده است.
در این مقاله سعی شده است از منظرهای مختلف نقش آموزش معماری در نظامهای فکری مبتنی بر «سنتگرایی» و «مدرنگرایی» و پرورش معمار و تاثیرات آن بر سیمای شهرهای تاریخی مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد. ضمنا روش تحقیق براساس استنتاج منطقی و مقایسهای انتخاب و درنهایت نشان داده شد که در معماری سنتی برخلاف معماری مدرن، بین صورت و محتوا رابطه وجود دارد. بنابراین هدف هنر و معماری در تمدنهای سنتی این است که انسان را متوجه معنی و عالم بالا کند، هواهای نفسانی را در وجود او کنترل کند و تمایل به کمالجویی را که از خصایص فطری انسان است، پرورش دهد. همچنین، معماری از دیدگاه معماران مدرن نیز واجد بعد هستیشناسی و دارای خاصیت تعالیگرایی است. معماری مدرن که نمیتواند با گذشته پیوند یابد، برای رفع این نقیصه به حال و آینده تکیه میکند. تکیه بر زمان حال یعنی «بهروزبودن» و این پیروی از اصل «نوبودن» از اصول مدرنیته است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
51
لینک کوتاه:
magiran.com/p1117067
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یکساله به مبلغ 990,000ريال میتوانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required
Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!