میزان آگاهی مددجویان و درمانگران از مفاد

پیام:
چکیده:
هدف
علیرغم وجود مطالعات قابل توجه در مورد آگاهی و رعایت منشور حقوق بیماران در کشور، مطالعات اندکی در این خصوص در حوزه توانبخشی اجرا و گزارش شده است. هدف از این پژوهش بررسی آگاهی مددجویان و درمانگران توانبخشی از منشور حقوق بیماران در فاز درمان است.
روش بررسی
این مطالعه توصیفی-تحلیلی به روش مقطعی در دو مرکز وابسته به دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در سال 90-1389 انجام شد. نمونه گیری به روش در دسترس شامل 103مراجعه کننده و 28 درمانگر بود. ابزار جمع آوری داده ها پرسش نامه در دو فرم درمانگران و مراجعین بود که روایی و پایایی آن تایید شد. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
44 زن و 59 مرد مراجع و 20 زن و 8 مرد درمانگر در این مطالعه حضور داشتند. سطح آگاهی ٪47٫6 مراجعین از مفاد منشور حقوق بیماران ضعیف، ٪16٫5 متوسط و ٪35٫9 خوب بود. ارتباط معنی داری بین سن، جنس، محل مراجعه و سطح آگاهی مراجعین پیدا نشد. اما ارتباط معنی داری بین سطح آگاهی آنان و سطح تحصیلات، تعداد دفعات مراجعه و مراجعه به واحد توانبخشی وجود داشت (0٫05>P). سطح آگاهی ٪53٫6 درمانگران از مفاد منشور حقوق بیماران خوب، ٪14٫3 متوسط و ٪32٫1 ضعیف بود. ارتباط معنی داری بین سن، جنس، مقطع تحصیلی، رشته تحصیلی و سنوات با سطح آگاهی وجود نداشت، ولی ارتباط معنی داری بین سطح آگاهی و محل خدمت درمانگران مشاهده شد (0٫01>P).
نتیجه گیری
با توجه به این که مددجویان توانبخشی آسیب پذیر ترین گروه بیماران هستند و از شرایط ویژه تری نسبت به مراجعین به سایر بخش های خدمات درمانی برخوردارند، ارتقاء سطح کارایی توانبخشی و رضایت مندی مراجعین آن، مستلزم ارتقاء سطح آگاهی عمومی نسبت به خدمات توانبخشی و حقوق مددجویان و تحقیق و طراحی راهکار های رعایت حقوق مددجویان توسط سیاست گزاران نظام خدمات سلامت و خصوصا توانبخشی است.
زبان:
فارسی
صفحات:
28 تا 36
لینک کوتاه:
magiran.com/p1121161 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!