بررسی روایی و پایایی نسخه فارسی پرسش نامه مقیاس سنجش شدت خستگی در افراد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس

پیام:
چکیده:
هدف
هدف از پژوهش حاضر بررسی روایی نسخه فارسی پرسش نامه «مقیاس سنجش شدت خستگی» (FSS) در افراد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس می باشد.
روش بررسی
در تحقیق غیرتجربی و متدولوژیک حاضر 50 نفر (38 زن و 12 مرد) فارسی زبان مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس و 30 فرد سالم (18 زن و 12 مرد) با نمونه گیری ساده و غیراحتمالی از مراجعین کلینیک سینا از سال 1380 تا 1386 انتخاب و پرسشنامه های مقیاس شدت خستگی و 36–SF را پاسخ دادند. بررسی تکرارپذیری، در دو نوبت با فاصله حداکثر 3 هفته انجام شد. همخوانی درونی آیتم ها، روایی صوری، همگرا و افتراقی پرسش نامه FSS مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
هم خوانی درونی آیتم های پرسش نامه «مقیاس سنجش شدت خستگی» با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برابر 0٫96 می باشد که نشان می دهد که آیتم های مقیاس فوق یک مفهوم را ارزیابی می کنند. همبستگی هر آیتم با آیتم های دیگر، بعد از اصلاح همپوشانی، بالاتر از حد مطلوب 0٫4 بود. ضریب ICC برای بررسی تکرارپذیری نسبی نسخه فارسی مقیاس سنجش شدت خستگی در دفعات آزمون 0٫93 و بالاتر از مقدار قابل قبول 0٫7 بود. پرسش نامه FSS و مقیاس قیاس چشمی خستگی با زیرمقیاس سرزندگی 36–SF همبستگی بالایی داشتند (0٫0001=P و 0٫73-=r و 0٫69-=r). ضریب همبستگی با سایر زیر مقیاس های 36–SF متوسط بود (0٫0001=P و 0٫65-=r تا 0٫43-=r). جهت بررسی روایی افتراقی، شدت خستگی افراد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس با خستگی معمول افراد سالم فارسی زبان مقایسه شد. نمره کلی نسخه فارسی معادل سازی شده پرسش نامه FSS در افراد سالم (3٫23=M) نسبت به افراد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس (5٫03=M) کمتر می باشد
نتیجه گیری
این یافته ها نشان می دهد که پرسش نامه FSS از پایایی و روایی خوبی برخوردار است و می توان با استفاده از آن میزان شدت خستگی افراد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس را بررسی نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
84 تا 91
لینک کوتاه:
magiran.com/p1121188 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!