مقایسه نتایج ارزیابی آزمون ارتقاء دستیاران در گروه های آموزش بالینی دانشگاه علوم پزشکی اراک

پیام:
چکیده:
سابقه و اهداف
طراحی ابزاری مناسب برای سنجش توانمندی دستیاران بنابر نقش ویژه آنان در نظام آموزشی درمانی دانشگاه ها بیش از پیش مورد توجه برنامه ریزان آموزش عالی قرار گرفته است. این پژوهش با هدف ارزیابی و مقایسه آزمون ارتقاء دستیاران در دانشگاه علوم پزشکی اراک انجام گرفت.
روش بررسی
در این پژوهش توصیفی - تحلیلی 750 سوال از آزمون ارتقاء دستیاران در گروه های جراحی، داخلی، اطفال، زنان و بیهوشی از ابعاد رعایت اصول ساختاری، سطح پوشش تاکسونومی، شاخص های تمیز و دشواری و نیز میزان پوشش اهداف یادگیری در دانشگاه علوم پزشکی اراک مقایسه شد. ابزار جمع آوری داده ها شامل: چک لیست استاندارد میلمن، چک لیست تعیین سطح تاکسونومی و پوشش اهداف و نیز دستگاه تصحیح اوراق (OMR) بود. روایی و پایایی ابزارها تایید گردید و داده ها بر اساس آزمون های x2 و anowa تحلیل شد.
یافته ها
نتایج نشان داد، گروه زنان با میانگین (2/4 ± 5/4) دارای کم ترین اشکال ساختاری، گروه داخلی از بعد پوشش بالاترین سطح تاکسونومی (40% در سطح کاربرد و 47% در سطح فهم) و گروه جراحی بالاترین درصد پوشش اهداف یادگیری (7/90%) و نیز به عنوان مناسب ترین سوالات از بعد شاخص دشواری (3/67%)و تمیز (5/73%)سوالات در مقایسه با سایر گروه ها ارزیابی شد. بین اشکالات ساختاری، پوشش اهداف یادگیری و سوالات استاندارد در بین گروه های آموزش بالینی اختلاف معناداری مشاهده گردید (001/0 = P).
تیجه گیری: این پژوهش بر لزوم تقویت تیم های ارزیابی آزمون، ارتقاء سیستم های الکترونیکی تحلیل آزمون، برگزاری کارگاه های آموزشی و کنترل سوالات قبل از برگزاری آزمون تاکید نموده و اعمال سیاست های تشویقی و انجام مشاوره با کارشناسان تعلیم و تربیت و روان سنجی آزمون را به عنوان اثربخش ترین استراتژی ها ذکر می نماید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
52
لینک کوتاه:
magiran.com/p1125194 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!