آسیب شناسی منظر محیطی در محدوده های سکونتگاهی پیرامون باغهای تاریخی براساس مطالعات انجام شده در منطقه فین کوچک

پیام:
چکیده:

منطقه «فینکوچک»، در دوران حیات خود، با داشتن شرایط محیطی دلنشین، از اقامتگاه های سلطنتی، با عالیترین سطح برخوردار بوده و بهاستناد متون تاریخی، ییلاقی برای کاشان بهشمار میرفتهاست. تغییرات گسترده دهه های اخیر در سکونتگاه های حومه شهرها، این منطقه را از آسیب بینصیب نگذاشته و دشواری های برآمده از همجواری با شهر، چالش های جدید دیگری را برای آن پدیدآوردهاست. در شرایط فعلی، بخش عمدهای از این ارزشها، در معرض تغییرات وسیع و آسیبهای جدی قراردارند.
منظر شهری، از حوزه هایی است که تغییرات درون و پیرامون یک پدیده شهری را آشکارا در خود نمایان میسازد. لذا، این پرسش مطرح می شود که آیا مطالعات منظر در محیط یادشده، میتواند علاوهبر شناخت آسیبهای حوزه منظر، لایه ژرفتری از چالش های منطقه را نشاندهد.
هدف این مقاله، بنابرآنچه گفتهشد، مطالعه آسیبشناسانه منظر محیطی و سیمای منطقهای فین کوچک است. ازینرو، در پژوهش حاضر، تلاش شده تا از یافته های بهدست آمده برای سنجش آسیبهای واردشده به مفاهیم اصلی شکلگیری منطقه، بهرهجویی شود. مطالعاتی که چگونگی منظر شهری و تصویر شهر را در ذهن مردمان ایجاد میکنند، بهلحاظ امکان انجامپذیری و نیز بهدست آمدن نتایج قابل اعتماد، از جایگاه قابل توجهی برخوردارند. بااینهمه، هماهنگکردن روش های مطالعاتی یادشده با ویژگی های سکونتگاه های خاصی همچون نمونه برگزیده و تلاش برای بومیسازی این روش ها، ضرورت نگاشتن چنین پژوهشهایی را گوشزد میکند.
سنجش منظر محدوده سکونتگاهی فین، براساس مطالعات انجامشده از سوی«پاولدیاسپرایرگن» و بررسی وضعیت موجود تصویر ذهنی منطقه، نزد مردم، براساس نظریه «کوینلینچ» از بخشهای اصلی این تحقیق هستند. در ادامه، یافته های تحقیق نسبت به درونمایه ها و اهداف بصری طرح که «سایمون بل»، معرفی میکند، بررسی خواهندشد تا آسیبهای واردشده به محتوای منظر یادشده، شناسنایی شوند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
67
لینک کوتاه:
magiran.com/p1144616 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!