هنر و نقاشی از دیدگاه لویی آلتوسر
ازجمله جریان های مهم فکری که دو سه دهه اخیر در فرانسه پایه گذاری شد و تاثیر به سزایی به ویژه بر مارکسیسن گذاشت، مارکسیسم ساختگرا بود. پایه گذار این جریان را لویی آلوستر فرانسوی دانسته اند. این جریان می کوشید تا با استناد به تحولات زبانشناسی ساختگرا و نیز روانکاوی لاکانی به تبیین جدیدتری از موضوعات و مسایل بنیادین مارکز دست یابد. به همین خاطر آلوستر کوشید تا از جزمیت ها یا دگم های مارکسیستی مبنی بر تاثیر یک سویه زیربنای اقتصادی بر روبنای فرهنگی و سیاسی و حقوقی فاصله گیرد و تاکنون همواره نکته گیری های ژرف وی، اندیشمندان پس از او را به تحمل واداشته است. رابطه بین هنر و ساختگرایی از موضوعاتی است که هنوز آن گونه که باید بررسی نشده است. ساختگرایی نیز به نوبه خود بر چگونگی درک و نقد اثر هنری موثر بوده است. این جنبش هنری در پی رد ایده هنر برای هنر کارکردی اجتماعی برای هنر در نظر می گرفت. آن ها می کوشیدند تا هنر دارای منفعت بیشتری برای مردم باشد.
نگارنده در این پژوهش با روش توصیفی – تحلیلی به بررسی نقاشی هنرمند ایتالیایی لیوناردو کرمونینی (-1925)، که نرمند مکتب اکسپرسیونیسم انتزاعی است، پرداخته است و در پی بررسی مفهوم ایدیولوژی، هنر و همچنین رویکرد ضد اومانیستی است که البته این بررسی با تکیه بر دستاوردهای لویی آلوستر صورت می گیرد.
هنر ، ایدیولوژی ، ساخت گرایی ، کرمونینی ، اکسپرسیونیسم ، انتزاعی
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.