ارایه مدل پیش بینی پتانسیل شیارشدگی آسفالت با استفاده از پارامترهای خروجی متراکم کننده ژیراتوری

پیام:
چکیده:

شیارشدگی یکی از مهم ترین انواع خرابی روسازی های انعطاف پذیراست که سالیانه مبلغ قابل توجهی از بودجه ترمیم و نگهداری روسازی های آسفالتی، صرف ترمیم آن می گردد. ارایه طرح اختلاط مناسب نقش چشم گیری در کاهش این هزینه ها دارد. سطح شماره یک از روش طرح اختلاط سوپرپیو برتری های چشم گیری نسبت به روش مارشال دارد. اما در این سطح فقدان یک آزمایش ساده تعیین مقاومت نمونه ها در مقابل تغییر شکل دائم کاملا محسوس است. این در حالی است که اثبات شده تغییرشکل ماندگار، علت اصلی به وجود آمدن شیار در آسفالت است. روش های موجود ارزیابی پتانسیل شیارشدگی مخلوط های آسفالتی اغلب پرهزینه بوده و در عین حال انجام آنها مستلزم صرف زمان زیادی است. پس باید با ابداع روشی ساده در مدت زمان کوتاه، با دقت بالا و با هزینه اندک، وضعیت نمونه ها را از نظر شیارشدگی در آزمایشگاه ارزیابی نمود. در این تحقیق که بازه نسبتا وسیعی از انواع مصالح سنگی، قیر، دانه بندی و فیلر را شامل می شود، مدل مناسبی برای نمایش تغییرات تنش برشی ژیراتوری پیشنهاد شده است. سپس با استفاده از پارامترهای این مدل و شیب تراکم ژیراتوری، یک مدل ریاضی جهت تخمین عمق شیار ناشی از ویل تراک ارایه گردید. صحت این مدل توسط شبکه عصبی مصنوعی و الگوریتم ژنتیک نیز مورد تایید قرارگرفته است. با استفاده از این مدل می-توان همزمان با ساخت نمونه جهت تعیین میزان قیر بهینه در آزمایشگاه، پتانسیل شیارشدگی آسفالت را نیز ارزیابی نمود. بدین ترتیب گذشته از این که نیازی به تهیه تجهیزات گران قیمت انجام آزمایش شیارشدگی نمی باشد، در زمان ارایه طرح اختلاط مناسب نیز کاهش قابل ملاحظه ای به وجود خواهد آمد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
29
لینک کوتاه:
magiran.com/p1163894 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!