مقایسه دو رویکرد تانسیون اکتیو زودهنگام و بی حرکتی در توان بخشی، پس از ترمیم جراحی نواحی 5 و 6 تاندون های اکستانسوری دست

پیام:
چکیده:
هدف
هدف از پژوهش حاضر، بررسی و مقایسه دو روش «بی حرکتی» و «تانسیون اکتیو زودهنگام» در توان بخشی پس از ترمیم جراحی آسیب تاندون های اکستنسوری در نواحی 5 و 6 دست بود.
روش بررسی
از 21 بیمار واردشده به این مطالعه نیمه تجربی و از نوع کارآزمایی بالینی تصادفی، 18 بیمار با میانگین سنی 43٫32 درمان را کامل کردند. درمجموع، 41 تاندون اکستنسور بریده شده در 27 انگشت این افراد مطالعه شد. ترمیم همه تاندون ها در ناحیه 6، 5 با استفاده از تکنیک جراحی رانینگ انتهابه انتهای اپی تنون و با پرولن 0.3 را یک جراح انجام داد. برای توانبخشی، افراد به صورت تصادفی در یکی از دو گروه درمان مرسوم، با «روش بی حرکتی» و «تانسیون اکتیو زودهنگام» قرار گرفتند. در هفته ششم بعد از عمل جراحی، میزان ادم پس از جراحی دست، فلکسیون در مفصل متاکارپوفالانژیال، فلکسیون و اکستانسیون ترکیبی مچ و انگشتان، حرکت اکتیو کلی انگشتان و طویل شدگی اکستنسوری اندازه گیری شد. در هفته دوازدهم، علاوه بر تمام شاخص های بیان شده، قدرت گریپ نیز اندازه گیری شد.
یافته ها
درمقایسه با روش مرسوم بی حرکتی، درمان به روش تانسیون اکتیو زودهنگام باعث بهبود معنی دار شاخص های ادم پس از جراحی دست، فلکسیون در مفصل متاکارپوفالانژیال انگشتان، فلکسیون ترکیبی مچ و انگشت، حرکت اکتیو کلی انگشتان و قدرت گریپ دست شد (0٫05>P). در شاخص های اکستانسیون ترکیبی مچ و انگشتان و طویل شدگی اکستنسوری بین دو گروه، تفاوت معنی داری یافت نشد (0٫05)
نتیجه گیری
باتوجه به یافته ها، روش تانسیون اکتیو زودهنگام رویکردی است که می توان آن را جایگزین مناسبی برای روش مرسوم بی حرکتی، در توانبخشی بعد از عمل ترمیم جراحی تاندون های اکستنسوری نواحی 5و6، برای بیماران سازگار درنظر گرفت.
زبان:
فارسی
صفحات:
77 تا 85
لینک کوتاه:
magiran.com/p1178871 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!