بررسی گوناگونی شیوه های اجرای آرایه های گچی قالبی بناهای تاریخی در دوره قاجار شهر یزد، با تکیه بر مطالعه موردی تزئینات محراب شبستان شاهزاده در مسجد جامع کبیر

پیام:
چکیده:
گچبری، از قدیمیترین شیوه های تزئین معماری ایرانی است. در میان شهرهای داعیهدار شکوفایی هنر گچبری ایرانی، شهر یزد پیشینهای برجسته دارد. در ادوار تاریخی این شهر، دوره قاجار، پررونقترین عصر بهکارگیری گچ در تزئینات معماری آن است. بین شیوه های متفاوت آفرینش این هنر، اجرای نقوش با ضخامت بسیار اندک، در نمایی بسیار ظریف و هنرمندانه، روش معمول و متداول این دوره بودهاست. شواهدی همچون بهچشمنیامدن رد ابزار گچبری، وجود طرحهای تکرارشونده کوچک، اندازه یکسان نقوش بدون کمترین تفاوت و تغییر و اجرای گچبری با ضخامت بسیار کم، اجرای این تزئینات را بهوسیله ابزار گچبری و برش و کندهکاری لایه گچ، منتفیمیکند. آنچه در بررسی اولیه به ذهن میرسد، استفاده از نوعی قالب در اجرای این تزئینات است. از سوی دیگر، بهنظرمیرسد تزئینات یادشده در موارد متعدد باوجود شباهتهای بهظاهر بسیار، با شیوهای متفاوت اجراشدهباشند.
ازینرو، هدف اصلی این پژوهش، شناسایی تفاوتها و گوناگونی روش های بهکاررفته برای اجرای این نمونه از گچبری ها در شهر یزد، دوره قاجار، است. برای شناخت بیشتر روش های اجرای این شیوه تزئینی، برای نمونه، تزئینات محراب شبستان شاهزاده در مسجد جامعکبیر یزد مطالعهشد. جهت بهدستآوردن نتیجه مطلوب، از روش های آزمایشگاهی و دستگاهی استفادهشد. همزمان، تعداد بسیاری از مقالات و منابع مکتوب که غیرمستقیم به این شیوه تزئینی اشارهکردهاند نیز، بررسی شدند.
مشاهدات بصری و میکروسکوپی از مقاطع سطحی و عرضی نمونه های تزئینی، شناسایی عناصر تشکیلدهنده لایه های گچ و بررسی حضور مواد آلی و معدنی احتمالی در ترکیب با گچ، بررسی ساختار بلوری ترکیبات، رفتارانباشتگی و واپاشیدگی آنها و اندازه و ریختشناسی کریستالها، ازجمله نتایج کاربرد دو شیوه جداگانه اجرای آرایه های گچی قالبی با قالب پیشساخته، با بهکارگیری گچ زنده در اجرای تزئینات حاشیه تاقنمای محراب و روش قالب مهری با استفاده از گچ نیمکشته برای اجرای تزئینات لچکی تاقنمای محراب است.
ضمن اینکه، بهکارگیری دو فن با ظاهر بسیارمشابه، همزمان در بخشهای نزدیکبههم در یک اثر تاریخی، هرچند گوناگونی فنون کار را با مصالح گچ در دوره قاجار نشانمیدهد لیکن سببشدهاست تا در بررسی های اولیه، تفاوتهای این دو شیوه نادیدهگرفتهشوند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p1183780 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!