تدوین راهکارهایی برای ساماندهی و احیای مادی های بافت قدیم شهر اصفهان

پیام:
چکیده:
یکی از ویژگی های منحصربهفرد بافت شهری اصفهان مادی ها است. شبکه مادی ها در اصفهان، بخشی از هویت این شهر بهشمارمیرود. در گذشته های نهچندان دور، مادی ها بهسبب کارآییشان در امور کشاورزی، جمعآوری آبهای سطحی و آبادانی شهر از اهمیت ویژهای برخورداربودهاند و یکی از جلوه های زیبا و دلانگیز شهر اصفهان محسوبمیشدهاند. لیکن توسعه های شهری اخیر و افزایش تراکم فعالیتها، ساختارها و عناصر کالبدی در محدوده شهر و ازبینرفتن باغها و مزرعه های شهری موجبگردید تا این عنصر هویتبخش بافت شهری اصفهان بهدست فراموشی سپردهشود و از میان برود.
ازینرو، تلاش نگارندگان در این نوشتار برآن است تا افزونبر بازگوکردن ارزش و اهمیت چنین عنصری، راهکارهایی نیز، برای حفظ و ساماندهی مادی های بافت قدیم اصفهان تدوینکند. برای رسیدن به این هدف، پژوهش حاضر درصدد پاسخگویی به این پرسشها است که ساماندهی مادی ها با چه عواملی در ارتباط هستند و این مهم، چه تاثیری بر وضعیت محله هایی که مادی ها از آنها میگذرند، خواهدگذاشت.
بنابر ماهیت کاربردی این پژوهش، روش تحقیق تحلیلی به کار گرفته شده است. دراین راستا، برای گردآوری اطلاعات افزونبر مطالعات کتابخانه ای و بررسی نقشه ها، برداشتهای میدانی نیز، انجامگرفتهاست. همچنین، برای تحلیل اطلاعات از تکنیک سوات بهرهگیریشده است.
نتیجه بهدستآمده از این مقاله، نشانگر آن است که مادی ها دارای ویژگی ها و امتیازاتی هستند که با برنامهریزی صحیح و هدفمند درباره آنها، میتوان به نتایج مثبت و مطلوبی در خصوص آنها دستیافت. تحقق این مهم، هم منطبق با اصول فضایی- کالبدی شهرسازی سنتی ایرانی است که بافت قدیم اصفهان براساس آن شکلگرفته و هم، هماهنگ و همجهت با اصول شهرسازی نوین و پایداری که در آن توجه و احترام به انسان، نیازها و ارزشهای فرهنگی- اجتماعی او، از اهمیت بسیاری برخوردار است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
15
لینک کوتاه:
magiran.com/p1183782 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!