تاثیر دو روش آموزشی کارگاهی و کلاسی مهارت های مطالعه و یادگیری بر راهبردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد اسلامی اراک

پیام:
چکیده:
سابقه و اهداف
با توجه به اهمیت شناخت تاثیر مداخلات آموزشی در جهت حل مشکلات یادگیری و عملکرد بهتر دانشجویان، این مقاله با هدف بررسی تاثیر دو روش آموزشی کارگاهی و نظام واحدی مهارت های مطالعه و یادگیری بر راهبردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان انجام شد.
روش بررسی
این پژوهش از نوع شبه تجربی و به صورت دو گروه مداخله و یک گروه کنترل بود. نمونه پژوهش را کلیه دانشجویان پرستاری و مامایی ورودی 1390 دانشکده علوم پزشکی دانشگاه آزاد واحد اراک تشکیل می داد. برای گرداوری داده ها از پرسشنامه مشخصات فردی و دموگرافیک و پرسشنامه ال ای اس اس ای استفاده شد. این پرسشنامه دارای ده مقیاس شامل نگرش، انگیزش، کنترل وقت، اضطراب، تمرکز، پردازش اطلاعات، انتخاب ایده اصلی، راهنمای مطالعه، خود آزمایی و راهبردهای آزمون می باشد. دانشجویان گروه های مداخله پس از تکمیل پرسشنامه راهبردهای مطالعه و یادگیری طبق برنامه در دوره آموزشی مهارت های مطالعه و یادگیری شرکت کردند. سپس دانشجویان مجددا پرسشنامه ال ای اس اس ای را تکمیل نمودند و داده ها توسط نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد.
نتیجه گیری
میانگین نمرات نگرش، پردازش اطلاعات، اضطراب و مدیریت زمان بعد از آموزش کلاسی افزایش داشت و این تغییر به لحاظ آماری کنترل معنی دار بود. میانگین نمرات پردازش اطلاعات اضطراب و خود آزمایی بعد از آموزش کارگاهی افزایش داشت و این تغییر به لحاظ آماری معنی دار بود.
اگر آموزش کلاسی با ضوابط کلاس های درسی برگزار گردد، احتمالا نتایج بهتری از آموزش بدست خواهد آمد. همچنین در روش کلاسی چون حداقل در نیمی از ترم دانشجویان با مدرس مربوطه می توانند در ارتباط باشند و مشکلات و سوالات خود را مطرح کرده و پاسخ دریافت کنند این روش می تواند ارزشمندتر باشد. به نظر می رسد انجام تحقیقی در خصوص تاثیر آموزش فردی و مشاوره تحصیلی دانشجویان بر اساس نیاز و ویژگی های آنان در تکمیل مطالعات موجود مفید است.
زبان:
فارسی
صفحات:
23 تا 32
لینک کوتاه:
magiran.com/p1217477 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!