بررسی تاثیر آموزش مشارکتی بیمار محور بر نمرات فرایند پرستاری و تفکر انتقادی کارآموزان پرستاری

پیام:
چکیده:
سابقه و اهداف
چالشی که امروزه آموزش پرستاری با آن روبرو است توسعه یک برنامه درسی با راهکارهای مناسب خصوصا در آموزش بالینی به منظور توسعه مهارت های تفکر انتقادی در فرایند مراقبت از بیماران است. هدف این مطالعه، تعیین تاثیر آموزش مشارکتی بیمار محور در کارآموزان پرستاری بر تفکر انتقادی و فرایند مراقبت از بیماران بخش داخلی قلب بیمارستان شفا دانشگاه علوم پزشکی کرمان بوده است.
روش بررسی
پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی است که بر روی دانشجویان ترم پنج پرستاری که با تخصیص تصادفی به دو گروه 30 نفر مداخله آموزش مشارکتی و 30 نفر شاهد آموزش بالینی بر اساس روش معمول تقسیم شده بودند، انجام گرفت. ابزار پژوهش پرسشنامه ای متشکل از سه بخش اطلاعات دموگرافیکی، سوالات مربوط به فرایند پرستاری و آزمون مهارت های تفکر انتقادی استاندارد کالیفرنیا فرم بود.
یافته ها
میانگین نمرات پس آزمون تفکر انتقادی گروه مورد 8/12 و گروه شاهد 23/9 بود که از لحاظ آماری این تفاوت معنی دار بود 05/P<. همچنین در رابطه با مقایسه میانگین نمره پس آزمون فرایند پرستاری در دو گروه 8/15 مورد و 43/13 شاهد اختلاف معنی دار آماری 05/ 0P< مشاهده شد.
نتیجه گیری
هر دو گروه از نظر آموزشی پیشرفت داشته اند. از آن جایی که دانشجویان گروه مورد به صورت گروهی در مطالعه بیماران واقعی (case study) مشارکت می نمودند و جستجوی اطلاعات را در مراقبت نقادانه بکار می بردند، لذا پیشرفت گروه مورد به طور معنی داری نسبت به گروه شاهد بیشتر بوده است و این تفاوت منجر به دسته بندی اطلاعات، درک و فهم از موقعیت بیمار استدلال منطقی و اولویت بندی مشکلات و ارزشیابی می شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
53 تا 62
لینک کوتاه:
magiran.com/p1217487 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!