بررسی آرمان های ذن در تصویرسازی ژاپن

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

تصویرسازی ژاپن در زمره هنرهایی است که همگام با دیگر حوزه های بصری و ادبی این کشور، با ورود آیین ذن دچار تحولاتی بنیادین شده است تا آنجا که نشانه های پایدار این نفوذ گسترده همچنان تا به امروز باقی است. می توان گفت تاثیر آیین ذن بر هنر ژاپن چنان عمیق بوده که ارکان و آرمان های آن، نظام زیبایی شناختی این سرزمین را شکل داده اند. این مقاله در پی بررسی تاثیراتی است که آرمان های مذبور بر تصویرسازی کشور ژاپن برجای گذاشته و بدین طریق خصلتی یگانه و بی همتا به آثار تصویری این سرزمین بخشیده است. برخی از عمده ترین معیارهای زیبایی شناسی ذن که به آثار تصویرسازی نیز تسری یافته عبارت اند از: خلاء گسترده، عدم تقارن، طنز، خودانگیختگی، شیبویی، یوگن و وابی-سابی که معنای آن ها بیشتر در قالب تصویر و یا حال و هوای شعری ادراک پذیرند تا از طریق معادل هایی در قالب کلمه. کنکاش و مداقه در مسیری که از سپهر فرهنگی ملهم از این بینش شرقی می گذرد و درآمیختن مولفه های ماهوی آن با عناصر هنر مدرن و جهان بینی امروزی و نگرش شخصی هنرمند معاصر، می تواند در جهت یافتن جلوه هایی نو در تصویرسازی معاصر راهگشا باشد. اطلاعات و داده های این مقاله به شیوه کتابخانه ای گردآوری شده و با روش کیفی مورد تجزیه وتحلیل قرارگرفته است.

کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
در صفحه:
53
لینک کوتاه:
magiran.com/p1232042 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!