مطالعه تطبیقی ریخت شناسی بلوک ها و قطعات شهری محله جماله اصفهان در سال 1355 و 1382

پیام:
چکیده:
شکل شهرها در نیمقرن اخیر با نرخ بیسابقهای متحول شدهاست. این تغییر شکل، تاثیرات عمدتا نامطلوبی را بر بافتهای سنتی در مرکز تاریخی شهرها گذاشتهاست. درواقع، رواج الگوهای شکلی جدید در شهرهای امروزی، غفلت از کیفیتهای موجود در شهرسازی سنتی را همراه خود داشتهاست. افزایش تخریب بافتهای قدیمی بجای مرمت و بهروز رسانی آنان، استخراجنکردن الگوهای بومی، بیتوجهی به شکلگیری فضاهای زیستی و عملکردی که درطول قرنها و پس از آزمون و خطاهای بسیار به تکوین نهایی متناسب با روابط اقتصادی و اجتماعی رسیدهاند، موجب ازبینرفتن ارزشهای تاثیرگذار بر شکلگیری بافت شهری و ایجاد فضاهایی بدون تعریف و بیشکل شده اند.
ازاینرو در پژوهش حاضر تلاششده تا به این پرسش پاسخ دادهشود که چگونه و با چه معیارهایی میتوان قطعات شهری محله جماله را برای رسیدن به الگویی پایدارتر ارزیابیکرد و بهمنظور کمیکردن این معیارها چه روش هایی قابل پیشنهاد است. برای همین نگارندگان ازطریق بررسی ادبیات موضوع، معیارهایی را تبیینکردند که ازنظر ابعاد شکلی و ریختشناسانه، زیستمحیطی، بصری و حرکت و دسترسی، قطعات شهری را میتوان با آنها ارزیابیکرد. به دلیل بیان کیفی برخی از توقعات از یک قطعه یا بلوک شهری و برای کمیکردن کیفیتهای مطرحشده، دربرابر هر معیار نحوه ارزیابی آن هم بیان شدهاست. سپس براساس این ارزیابی، قطعات شهری واقع در چهار بلوک از محله جماله اصفهان در سالهای 1355 و 1382، از دیدگاه معیارهای ارزیابی کننده مقایسهشدند.
درنهایت، یافته های تحقیق بیانگر این بود که محله جماله از دیدگاه معیارهای شکلی، زیستمحیطی و بصری درحال ازدستدادن کیفیتهای خود است و تنها در ابعاد حرکت و دسترسی امتیاز بیشتری را بهدست آوردهاست.
زبان:
فارسی
در صفحه:
41
لینک کوتاه:
magiran.com/p1257500 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!