ارزیابی تغییرات رنگی در لایه کوپریت تحت تاثیر مواد شیمیایی مورد استفاده در پاک سازی آلیاژهای مس تاریخی

پیام:
چکیده:
مواد شیمیایی استفادهشده در پاکسازی اشیای برنزی تاریخی نه تنها میتواند باعث انحلال و تخریب لایه های پاتین شود بلکه در مواردی نیز ممکن است سبب تغییرات بصری در لایه های خوردگی شود. مطالعات انجامشده در زمینه مواد پاکسازی، بیشتر متمرکز بر میزان انحلال لایه های خوردگی بوده و کمتر تاثیرات بصری ناشی از مواد شیمیایی پاکسازی بر لایه پاتین بررسی شدهاست. ازآنجاکه اشیای باستانی هم ازنظر سندیت تاریخی و هم از جنبه های زیباییشناسی مورد توجه هستند، ارزیابی میزان آسیبی که درنتیجه درمانهای حفاظتی به هر یک از این دو جنبه وارد می شود، ضرورتدارد.
ازاینرو در مقاله حاضر، بررسی میزان تغییرات بصری (تغییرات رنگی) لایه پاتین براثر مواد شیمیایی پاکسازی، مورد مطالعه قرار گرفتهاست. بنابر اهمیت کوپریت بهعنوان پاتین و یکی از محصولات خوردگی که در بسیاری از اشیای برنزی تاریخی دیدهمیشود، ارزیابی تغییرات رنگی اکسید مس (I)، Cu2O، تحت تاثیر مواد شیمیایی مورد استفاده در پاکسازی اشیای برنزی تاریخی بررسی شدهاست. بدینمنظور، لایه کوپریت به صورت آزمایشگاهی با روش الکتروشیمیایی روی سطح مس ایجادشد. سپس نمونه ها در محلولهایی از کالگون، دیسدیم اتیلن دیآمین تترا استیک اسید (Na2-EDTA)، تترا سدیم اتیلن دیآمین تترا استیک اسید (Na4-EDTA)، سدیم تری پلیفسفات (STPP)، سیتریک اسید، فرمیک اسید، گلیسرول قلیایی، نمک راشل قلیایی و آب مقطر غوطهور شدند. رنگ لایه کوپریت قبل و بعد از یک ساعت غوطهوری در هر یک از محلولها، با استفاده از رنگسنج اندازهگیری شد.
درنهایت، نتایج بهدستآمده نشانداد که Na2-EDTA، فرمیک اسید و سیتریک اسید، بیشترین تغییرات بصری را در سطح کوپریت ایجادمیکنند. نمک راشل قلیایی، گلیسرول قلیایی، Na4-EDTA و آب مقطر، تغییرات رنگی کمتری را در لایه کوپریت پدیدآورند. در این میان کالگون و STPP هم، کمترین تاثیر بصری را داشتند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
69
لینک کوتاه:
magiran.com/p1257504 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!