تخمین اندازه بهینه هواپیما و صرفه های مقیاس در مسیرهای داخلی شرکت هواپیمایی ایران ایر

پیام:
چکیده:
هدف این مقاله، بررسی رابطه بین هزینه عملیاتی و اندازه هواپیماهای مسافربری و تخمین اندازه بهینه هواپیما در خطوط منتخب داخلی شرکت هواپیمایی ایران ایر در دوره 1387-1385 است. برای این منظور، از تابع هزینه پیشنهادی وی و هانسن (2003)، استفاده شده و اندازه بهینه هواپیما، صرفه های مقیاس و صرفه های طول مسیر در سطح میانگین نمونه مورد استفاده، تخمین زده شده اند. نتایج این مقاله نشان می دهد که در مسیرهای مورد مطالعه، صرفه های اندازه هواپیما وجود دارد. یافته های این تحقیق تایید می کنند که برای هر طول مسیر خاص یک اندازه بهینه هواپیما وجود دارد، به طوری که این اندازه برای مسیرهای کوتاه تر نسبت به مسیر های طولانی تر، کوچک تر است. نتایج همچنین بیانگر آن است که با افزایش طول مسیر، اندازه بهینه هواپیما افزایش می یابد. یافته های این مقاله نشان می دهند که برای مسیرهای کوتاه تر، اندازه بهینه هواپیما بزرگتر از متوسط اندازه میانگین مشاهده شده هواپیما در همه مسیر ها است، در حالی که برای مسیرهای طولانی تر این شاخص کوچک-تر از اندازه مشاهده شده است. همچنین زمانی که هزینه خلبان در ارتباط با اندازه هواپیما به صورت درون زا تعریف می شود، به سبب امکان هم خطی با اندازه هواپیما، خواص مقیاس تابع هزینه تغییر قابل توجهی نمی یابد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
291
لینک کوتاه:
magiran.com/p1258333 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!