تحلیل مکانی و زمانی بلایای جوی موثر بر حمل و نقل جادهای کشور

پیام:
چکیده:
همواره چهار عامل انسان، وسیله نقلیه، جاده و محیط در امر تصادفات دخالت دارند که در این میان عوامل محیطی و پدیده های آب و هوایی سهم قابل توجهی را به خود اختصاص می دهند. از میان مخاطرات آب و هوایی موثر بر حمل و نقل جاده ای، می توان به وقوع طوفان های تندری، بارندگی های سنگین و سیل آسا، طوفان های گرد و غبار، مه و ریزش برف و بهمن اشاره نمود که با لغزنده کردن سطح جاده ها، کاهش دید و تمرکز راننده بر احتمال وقوع تصادفات جاده ای می افزایند. با ارزیابی و تحلیل فراوانی وقوع عوامل مخاطره آمیز محیطی و اقلیمی در شبکه حمل و نقل جاده ای و نصب تجهیزات ایمنی در مناطق بحرانی می توان تا حد زیادی درصد وقوع این گونه از تصادفات را کاهش داد. در این پژوهش فراوانی وقوع پدیده های آب و هوایی موثر بر حمل و نقل جاده ای در سطح بزرگراه ها و جاده های اصلی کل کشور با استفاده از داده های هواشناسی جمع آوری شده از ایستگاه های همدیدی کل کشور و داده های حاصل از ماهواره های هواشناسی مورد مطالعه قرار گرفت. پدیده های آب و هوایی و بلاهای جوی مورد بررسی و نوع شاخص های به کار رفته برای معرفی آنها عبارت بودند از: بارش سنگین (بارش های شدید تر از 30 میلی متر و صدک 90 ام بارش ها)، یخبندان (آغاز، پایان، طول دوره و فراوانی وقوع یخبندان)، طوفان تندری (سمت و سرعت و فراوانی وقوع بادهای شدید)، طوفان های گرد و غبار (پدیده گرد و غبار و ضخامت نوری آئروسل)، مه (میدان دید کمتر از 1 کیلومتر و درصد فراوانی وقوع ابرهای کوتاه)، سیل (ضریب سیل خیزی حوضه) و برف و بهمن (درصد فراوانی وقوع بارش برف)، تحلیل مکانی اطلاعات و پهنه بندی عوامل مخاطره آمیز آب و هوایی با استفاده از روش های درون یابی در محیط نرم افزار ARCGIS صورت پذیرفت و در پایان بزرگراه ها و راه های اصلی کشور از منظر وقوع بلاهای جوی و درجه خطرپذیری آنها طبقه بندی گردید. همچنین به منظور سهولت در اطلاع رسانی جامع و به هنگام، لایه ها اطلاعاتی به دست آمده با طراحی یک درگاه اینترنتی توسط نرم افزارهای تحت وب از قبیل WISroGIS به صورت یک اطلس زنده و گویا بارگذاری گردید و بستری را برای دسترسی بسیار آسان به محتویات اطلس فراهم آورد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
351
لینک کوتاه:
magiran.com/p1258337 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!