تاثیر کمپرس گرم پرینه در مرحله دوم زایمان بر پیامدهای زایمان زنان نخست زا

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
در مرحله دوم زایمان، مراقبان با دو مسئله مهم بخصوص در نخست زایان روبرو هستند. یکی از این دو مسئله درد شدید و دیگری احتمال بسیار زیاد آسیب عمدی و خودبه خودی به پرینه می باشد. بنابراین این مطالعه با هدف تاثیر کمپرس گرم پرینه در مرحله دوم زایمان بر پیامدهای زایمان زنان نخست زا انجام گردید.
روش بررسی
در این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی شاهددار تصادفی، صد و پنجاه نفر از زنان نخست زای مراجعه کننده به بیمارستان های شوشتری و حضرت زینب (س) شیراز که معیارهای ورود به مطالعه را دارا بودند، انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. گروه مداخله در مرحله دوم، کمپرس گرم روی پرینه و گروه کنترل فقط مراقبتهای معمول را دریافت کردند. پس از زایمان برای هر دو گروه چک لیست برای تعیین اقدام به اپی زیوتومی، سالم بودن پرینه، محل، درجه و طول پارگی کامل شد. با استفاده از خط کش دیداری مک گیل، شدت درد در اولین فرصت پس از زایمان در هر دو گروه تعیین شد. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS ویرایش 15 و آزمونهای آماری Chi-square، Fisher Exact Test، Independent T Test، Mann Whitney U و Odds Ratio تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
بر اساس نتایج مطالعه، 29 نفر (7/38%) در گروه مداخله و پنج نفر (7/6%) در گروه کنترل نیاز به بخیه نداشتند (46/24-18/3CI 95%:)8/8=OR، (001/0p<) و اقدام به اپی زیوتومی در گروه مداخله به طور معنی داری کمتر از گروه کنترل بود (274/0-045/0CI 95%:)112/0=OR، (001/0p<). میانگین شدت درد مرحله دوم و شدت درد پرینه در روز اول پس از زایمان در گروه مداخله به طور معنی داری کمتر از گروه کنترل بود(001/0p<).
نتیجه گیری
با توجه به نتایج این مطالعه می توان این گونه نتیجه گیری کرد که استفاده از کمپرس گرم در مرحله دوم زایمان می تواند آسیبهای پرینه را کاهش و درد این مرحله را تسکین دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
28 تا 37
لینک کوتاه:
magiran.com/p1279095 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!