تطابق محتوای تدریس شده توسط استاد با طرح دوره مصوب: دیدگاه دانشجویان دانشکده بهداشت مشهد

پیام:
چکیده:
سابقه و اهداف

تدریس کارآمد و اثر بخش در آموزش پزشکی نیازمند تدوین طرح دوره برای دستیابی به آموزش اثر بخش است، در این راستا بررسی چگونگی دستیابی به اهداف مشخص شده طرح دوره از دیدگاه دانشجویان به عنوان مشتریان اصلی آموزش ضروری است. این مطالعه با هدف ارزیابی میزان تطابق محتوای تدریس شده توسط استاد با طرح دوره مصوب دروس اختصاصی از دیدگاه دانشجویان دانشکده بهداشت مشهد در سال 1391 انجام شده است.

روش بررسی

در این مطالعه توصیفی- مقطعی، نظرات 138 نفر از دانشجویان در خصوص طرح دوره های دروس اختصاصی در نیم سال دوم سال تحصیلی 91-90 مورد بررسی قرار گرفت. با توجه به سرفصل جلسات آموزشی در طرح دوره مصوب برای هر درس چک لیستی تدوین گردید که سرفصل جلسات آموزشی ذکر شده در طرح دوره به عنوان سوال (سبک لیکرت) تنظیم گردید، داده ها به صورت میدانی گردآوری شد و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون آماری t مستقل و ANOVA و نرم افزار SPSS 16 انجام شد.

یافته ها

حداقل میزان انطباق محتوای تدریس شده توسط استاد با رئوس مندرج در طرح دوره ها طبق دیدگاه دانشجویان، 18/18%، حداکثر تطبیق 100% و میانگین نمره تطابق سرفصل تدریس شده با سرفصل طرح دوره مصوب دانشکده 61/20±01/77 بود. همچنین نتایج نشان دهنده اختلاف معنی داری بین میانگین نمرات در مقاطع تحصیلی مختلف بود. (05/0>P، 8/5=f).

نتیجه گیری

میزان تطابق محتوای تدریس شده توسط استاد با طرح دوره مصوب تا حدودی مطلوب ارزیابی گردید که به روز شدن سرفصل های دروس اختصاصی با همکاری وزارت بهداشت و دانشگاه ها و نظارت دقیق تر این دانشگاه ها بر اجرای طرح دوره ها به همراه توانمندسازی اساتید در خصوص نحوه تدوین و استفاده از طرح دوره، می تواند در ارتقاء کیفیت آموزش دانشگاه تاثیرگذار باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
34 تا 44
لینک کوتاه:
magiran.com/p1284281 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!