بررسی عوامل موثر در انتخاب رشته تحصیلی دانشجویان دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و شهید صدوقی یزد در سال 92-1391

پیام:
چکیده:
سابقه و اهداف
عوامل مختلفی در انتخاب رشته دندانپزشکی توسط دانشجویان این رشته دخالت دارند. این عوامل در ایجاد علاقه و نگرش دانشجویان نسبت به رشته خویش موثر بوده و از عوامل موثر در کیفیت ارائه خدمات توسط آنان نیز می باشد. هدف از انجام این مطالعه تعیین توزیع فراوانی انگیزه های فردی، محیطی و حرفه ای انتخاب دندان پزشکی به عنوان رشته تحصیلی در بین دانشجویان جدیدالورود دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد و علوم پزشکی تهران بود.
روش بررسی
در این مطالعه توصیفی کلیه دانشجویان جدیدالورود رشته دندان پزشکی دو دانشگاه علوم پزشکی یزد و تهران شرکت داده شدند. برای جمع آوری داده های مورد نظر از پرسشنامه ای پایا و روا شامل اطلاعات دموگرافیک و سوالاتی در مورد انگیزه های فردی، محیطی و حرفه ای ورود به رشته دندانپزشکی استفاده شد. داده های بدست آمده توسط نرم افزار آماری SPSS تحلیل شدند و از آزمون آماری t-test برای مقایسه نتایج بدست آمده استفاده شد.
یافته ها
مهم ترین انگیزه های فردی، محیطی و حرفه ای دانشجویان جدیدالورود دانشگاه یزد به ترتیب رسیدن به آرزوی همیشگی، رتبه آزمون سراسری و داشتن مطب مستقل بود، در حالی که در دانشجویان دانشگاه تهران مهم ترین انگیزه به ترتیب آرزوی همیشگی فردی، اعتبار رشته در میان مردم و درآمد مناسب بود.
نتیجه گیری
بر اساس نتایج به دست آمده، به نظر می رسد که مهم ترین عوامل تاثیرگذار در انتخاب رشته دندان پزشکی برای دانشجویان جدیدالورود دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد و علوم پزشکی تهران در حیطه عوامل محیطی و حرفه ای بود و تاثیر زیاد عوامل حرفه ای نشان می دهد با اصلاح این عوامل، می توان ورود دانشجویان علاقه مند و با انگیزه به این حرفه را افزایش داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
2 تا 12
لینک کوتاه:
magiran.com/p1284284 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!