بهینه سازی روش استخراج DNAاز استخوان برای به دست آوردن ماده ژنتیکی از استخوان و دندان های باستانی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
واکنش زنجیره ای پلیمراز (PCR) یکی از مهم ترین ابزارهای تشخیصی ملکولی مدرن می باشد که ما را قادر می سازد تا به بررسی ابعاد مختلف ملکولی یک یاخته بپردازیم. از اصلی ترین اجزاء آزمون واکنش زنجیره ای پلیمراز، DNA می باشد که با استفاده از آن و تکثیر بخش های اختصاصی آن قادر خواهیم بود تا ابعاد مختلف حیاتی یک یاخته را مورد بررسی قرار دهیم. در این مطالعه ما با استفاده از بررسی گروهی از نمونه های باستانی متعلق به 3600 سال پیش شامل نمونه های استخوان و دندان باستانی کشف شده در منطقه بهشهر استان مازنداران، به بررسی و بهینه سازی روش استخراج DNA پرداختیم تا بتوانیم با کسب حداکثر ژنوم استخراج شده سالم به بررسی های بالینی و ژنومی بر روی آن ها بپردازیم.
روش بررسی
در این مطالعه با استفاده از پروتکل تخلیصی قبل از استخراج و حذف مهارکننده های واکنش زنجیره ای پلیمرازو سپس استخراج با استفاده از ذرات سیلیکا بید به بررسی نتایج استفاده از این روش بهینه شده پرداختیم.
یافته ها
نتایج استخراج DNA در نمونه های مورد مطالعه در مطالعه حاضر به ترتیب 37ng/μl، 25ng/μl، 7ng/μl، 32ng/μl، 18ng/μl، 42ng/μl بودند که در 67% موارد دارای خلوص عالی و میزان جذب نوری 8/1 بودند. همچنین ژنوم استخراج شده در این مطالعه جهت بررسی های ژنومیک واکنش زنجیره ای پلیمراز مورد استفاده قرار گرفتند که در تمامی نمونه ها نتایج قابل قبولی را ارائه نمودند.
نتیجه گیری
نتایج حاصل نشان از استخراج مناسب و خالص و قابلیت استفاده از این ژنوم در مطالعات ژنومی می داد. لذا این روش برای استخراج از انواع نمونه های استخوانی، دندانی و غیره که بافت قابل استخراج به سادگی در دسترس نمی باشد توصیه می گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
7
لینک کوتاه:
magiran.com/p1286939 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!