بررسی عوامل اجتماعی موثر در تسریع اقدام به عمل جراحی تغییر جنسیت در افراد مبتلا به اختلال هویت جنسی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
با توجه به اینکه، در اغلب فرهنگ ها فرآیند تغییر جنسیت به عنوان موضوعی در حوزه مطالعات جنسیت کمتر مورد توجه قرار گرفته است، پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل اجتماعی موثر در تسریع اقدام به عمل جراحی تغییر جنسیت در بین جوانان دارای اختلال هویت جنسی در استان تهران انجام گردید.
روش بررسی
مطالعه از نوع توصیفی و پیمایشی و برای گردآوری داده ها از پرسش نامه های خود اجرا استفاده شد. جامعه آماری تحقیق 312 نفر از افرادGID مراجعه کننده به بهزیستی استان تهران بوده است که با استفاده از شیوه نمونه گیری تصادفی و بر اساس فرمول نمونه گیری کوکران، حجم نمونه برابر با 150 نفر به عنوان پاسخگویان تحقیق انتخاب شدند. متغیرهای مستقل تحقیق، عوامل فرهنگی، اقتصادی اجتماعی، ارزش های مذهبی، حوزه حقوقی مدنی، حوزه سیاسی و عوامل روانی بوده و تغییر جنسیت (از مرد به زن و از زن به مرد) به عنوان متغیر وابسته مطرح گردید. نتایج حاصله از طریق استفاده از آزمون های آماری و با نرم افزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
یافته ها نشان داد؛ با توجه به میزان ضریب همبستگی بدست آمده، 1- عدم حضور یکی از والدین یا هر دو (61/0: زن به مرد) و (76: مرد به زن)؛ 2- حمایت خانواده (43/0: زن به مرد) و (53/0: مرد به زن)؛ 3- میزان رضایت از خانواده (37/0: زن به مرد) و (31/0: مرد به زن)؛ 4- میزان امید به زندگی (53/0: زن به مرد) و (64/0: مرد به زن)؛ 5- برچسب (69/0: زن به مرد) و (73/0: مرد به زن)؛ 6- پایبندی به آداب و رسوم (59/0: زن به مرد) و (70/0: مرد به زن)؛ 7- وضعیت شغلی (59/0: زن به مرد) و (63/0: مرد به زن)؛ 8- میزان درآمد (89/0: زن به مرد) و (91/0: مرد به زن)؛ 9- سطح تحصیلات (67/0: زن به مرد) و (55/0: مرد به زن)؛ 10- پایبندی به اعتقادات دینی (73/0: زن به مرد) (66/0: مرد به زن)؛ 11- عدم وجود لوایح و مفاد قانونی (39/0: زن به مرد) و (26/0: مرد به زن)؛ 12- عملکرد نهادهای دولتی (39/0: زن به مرد) و (33/0: مرد به زن) در گرایش این افراد به تغییر جنسیت موثر است.
نتیجه گیری
تحقیق حاضر موید آن است که علل اجتماعی در میزان تسریع اقدام افراد دارای اختلال هویت جنسی به تغییر جنسیت موثر است. با توجه به اینکه مهم ترین علل، سطح درآمد و عدم حضور یکی از والدین یا هر دو و برچسب و پایبندی به اعتقادات دینی می باشد، 1- بنابراین با حمایت مالی و بیمه همگانی و ایجاد بیمارستان های تخصصی و 2- اطلاع رسانی به خانواده ها و 3- آگاهی دادن به مردم، می توان به آنان یاری رساند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
19
لینک کوتاه:
magiran.com/p1286944 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!