بررسی کنترل بیولوژیکی علف هرز تلخه (Acroptilon repens L.) به وسیله عوامل بیماری زای قارچی

پیام:
چکیده:
گیاه تلخه (Acroptilon repens L.) علف هرزی چندساله وسمج از تیره کاسنی است که سبب بروز مشکلات فراوانی در مزارع، باغات، مراتع وچراگاه ها در ایران و اکثر مناطق جهان می شود. به منظور بررسی امکان کنترل بیولوژیکی تلخه به وسیلهعوامل بیماری زای قارچی، پژوهشی در مناطق مختلف شهرستان چناران و مشهد در سال 1390-1391 صورت گرفت. ابتدا عوامل بیماری زا از روی تلخه جمع آوری و در محیط های کشت آزمایشگاهی خالص سازی شدند. پس از انجام آزمایش های مقدماتی، به منظور تعیین توان بیماری زایی جدایه ها، سه جدایه قارچی شامل Alternaria alternata، Fusarium oxysporum وPuccinia acroptili به عنوان موثرترین جدایه ها برگزیده شدند و آزمون دامنه میزبانی آن ها مورد ارزیابی قرار گرفت. همچنین، بررسی های تکمیلی به منظور تعیین بهترین غلظت سوسپانسیون اسپور از 104 تا 107 اسپور در یک میلی لیتر آب مقطر و تاثیر طول دوره شبنم (رطوبت اشباع) از سه تا 48 ساعت بر بیماری زایی قارچ بررسی گردید. نتایج آزمون دامنه میزبانی روی 10 گیاه از مهمترین گیاهان اقتصادی منطقه، (شامل گندم، جو، کلزا، گوجه فرنگی، چغندرقند، خیار، لوبیا سبز، ذرت، سیب زمینی و یونجه) نشان داد که از بین جدایه های استخراج شده، تنها Puccinia acroptili هیچگونه بیماری زایی در گیاهان غیر هدف نداشت. همچنین مایه زنی این قارچ در مرحله گیاهچه وزن خشک تلخه را تا 61 درصد کاهش داد. افزون بر آن، سوسپانسیون با غلظت 107 اسپور در میلی لیتر این قارچ در دوره رطوبتی 48 ساعت با اعمال تاریکی، در مقایسه با دوره رطوبتی 3 ساعته و شرایط روشنایی، سبب افزایش سطح زیر منحنی پیشرفت بیماری تا 62/24 درصد و نیز کاهش وزن خشک گیاهچه تلخه تا 40 درصد گردید. بر اساس نتایج این پژوهش، قارچ P. acroptili را می توان به عنوان یک کاندیدای عامل کنترل بیولوژیکی امید بخش برای تلخه در نظر داشت.
زبان:
فارسی
صفحات:
107 تا 122
لینک کوتاه:
magiran.com/p1304124 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!