مطالعات حفظ و مرمت پوست نوشته ای قرآنی متعلق به سده های سوم و چهارم ه.ق.

پیام:
چکیده:
مطالعه روی نسخ خطی قدیمی شامل شناسایی بستر، مرکب و رنگدانه های مورد استفاده در آنها همچنین شیوه های درمان، نمایش و نگهداری این آثار، از موضوعاتی است که همواره ذهن پژوهشگران این حوزه را به خود مشغول داشته است. ازهمین رو در پژوهش حاضر، این چنین مطالعاتی روی یکی از قدیمی ترین مجموعه دست نوشته های قرآنی که شامل پانزده برگ است، انجام شده است. این مجموعه از داخل دیوار بنایی در مهریز یزد به دست آمده که براساس رسم الخطی که دارد متعلق به سده های سوم و چهارم ه.ق. دانسته شده است. پس از بررسی این مجموعه در زیر نور فرابنفش نوع بستر، مرکب سیاه و رنگدانه های قرمز و سبز موجود در آن، با استفاده از روش های دستگاهی شناسایی گردیدند. به علت محدودیت در میزان نمونه ها، برای آنالیز از روش های دستگاهی غیر تخریبی یا روش هایی که به حداقل نمونه نیاز دارند، استفاده شد. بدین منظور، روش های طیف سنجی زیر قرمز تبدیل فوریه FTIR و میکروسکوپ الکترونی روبشی مجهز به آنالیز پاشندگی اشعه ایکس SEM-EDX، به کار گرفته شدند.
درپایان، نتایج مطالعات آزمایشگاهی نشان داد که بستر دست نوشته ها، پوست است. همچنین تجزیه شیمیایی مرکب ها نشانگر این بود که در ترکیب برخی از مرکب های قرمز، ترکیبات جیوه (شنگرف) به کار رفته و تعدادی از آنها نیز دارای ترکیبات آلی یا آهن هستند. مرکب سبز دارای ترکیبات مس و در مرکب سیاه عناصری مانند آهن و کربن به کار رفته است. پس از انجام مطالعات آزمایشگاهی و بررسی عوامل آسیب رسان، مراحل حفاظت، مرمت و نگهداری این قطعات پوست نوشت قرآنی نیز انجامگردید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
17
لینک کوتاه:
magiran.com/p1320121 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!