ارزش های زیبایی شناختی نقش مایه های دیوارنگاره های اتاق ضلع شمال شرقی خانه اخوان حقیقی اصفهان

پیام:
چکیده:
تزئینات و آرایه های نقاشی بسیاری از بناها و خانه های تاریخی عصر قاجار اصفهان از میراث ارزشمند و گران بهای برجامانده ای به شمار می روند که تاکنون توجهی درخور به آنها نشده است. آثاری که از چشم بسیاری از هنرشناسان و علاقه مندان به هنر دور مانده و مغفول واقع شده است. خانه «اخوان حقیقی» از بناهای منسوب به دوره اول قاجار است که تزئینات وابسته به معماری آن نیز با توجه به ویژگی های سبکی و مستندات تاریخی همچون کتیبه اتمام تزئینات بنا در تاریخ 1274ه.ق.، متعلق به این دوره است. نظر به بررسی پیشینه تحقیق و کمبود اطلاعات موجود، پژوهش حاضر در پی پاسخگویی به این سوال است که انواع و ویژگی های تصویری نقش مایه ها و موضوعات به کار رفته در دیوارنگاره های اتاق مورد نظر کدام است. براین اساس پژوهش حاضر، ضمن عطف به اهمیت و ارزش های فوق العاده و منحصر به فرد معماری بنا و کلیه آرایه های به کار رفته در آن، با محوریت و تمرکز بر ارزش های زیباشناختی نقشمایه ها و مضامین دیوارنگاره های اتاق واقع در ضلع شمال شرقی صورت گرفته و با هدف مطالعه، شناخت، دسته بندی، توصیف و تحلیل چگونگی ویژگی های دیوارنگاره ها با استفاده از مشاهده مستقیم و روش توصیفی- تحلیلی انجام شده است.
نتایج بررسی ها بیانگر این مطلب بود که نقشمایه های اتاق مورد مطالعه، به شیوه التقاطی ویژه نقاشی عصر قاجار ترسیم شده اند و همچون بسیاری از خانه های آن عصر شامل انواع نقوش گیاهی، انسانی، حیوانی، هندسی و موضوعاتی چون منظره یا طبیعت بیجان هستند. همچنین هریک از این نقوش برحسب تناسب و پیروی از فضای معماری و بخش های مختلف هندسی بنا به ویژه کاربری خاص اتاق به عنوان محل پذیرائی از مهمان، انتخاب شده و سازمان یافته اند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
53
لینک کوتاه:
magiran.com/p1320125 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!